Părinții din Cluj cer creșterea numărului de locuri la liceele teoretice: Copii cu rezultate foarte bune ajung să aleagă profiluri care nu li se potrivesc
Părinții și elevii clujeni cer creșterea numărului de locuri în liceele teoretice bune din municipiu. Aceștia au lansat o petiție pentru suplimentarea locurilor în liceele teoretice în care concurența este foarte mare. „Anual, un număr foarte mare de copii cu rezultate foarte bune la învățătură nu au șansa de a accede în clasa a IX-a la licee potrivite aptitudinilor lor și cu o rată mare de promovabilitate la Bacalaureat și ajung să aleagă profiluri care nu li se potrivesc, sau să fie repartizați în învățământul tehnologic”, spun părinții revoltați.
Petiția „Suplimentarea de locuri la liceele teoretice CLUJ” a fost lansată în luna iulie.
„Anual județul Cluj înregistrează, după mun. București, cel mai mare număr de medii mari la nivel național la examenul pentru Evaluarea Națională: peste nota 8 46.6%, peste 8.50 35.4% și peste 9 21.7% (date MEN/E.N. 2023). Aceștia reprezintă numeric 2310 elevi cu medii peste 8, 1752 peste 8.5, 1073 peste 9. Cohorta este în creștere și, mai mult, la populația Cluj-Napoca adăugăm Floreștiul și alte comune limitrofe, în continuă expansiune și numărul mare de elevi care vin anual din alte localități/județe ca să învețe aici. Nici nu avem motivele să credem că procentul notelor mari la EN nu se va păstra la aceleași cote.
În aceste condiții, în județul Cluj, și în special în municipiul Cluj-Napoca, există un același număr, insuficient, de locuri la liceele teoretice (cca 2300 în județ, respectiv 1450 în Cluj-Napoca). Acest lucru, cumulat cu faptul că, datorită structurii populației și multilingvismului, o parte semnificativă din locuri sunt alocate pentru învățământul în limba maghiară și clase în limbi străine care necesită probe de aptitudini (lb. germană, engleză, spaniolă), rezultatul este că, anual, un număr foarte mare de copii cu rezultate foarte bune la învățătură să nu aibă șansa de a accede în clasa a IX-a la licee potrivite aptitudinilor lor și cu o rată mare de promovabilitate la Bacalaureat și ajung să aleagă profiluri care nu li se potrivesc, sau să fie repartizați în învățământul tehnologic.
Astfel, garantat, o buna parte dintre acești copii se pierd pe parcurs, fiind decuplați forțat de la contactul cu învățământul la un nivel performant, concentrat pe acumularea de cunoștințe pentru valorificarea lor superioară. În timp ce în județ și în special municipiul Cluj-Napoca numărul de locuri în învățământul teoretic liceal e cam același, în ciuda creșterii mediilor și a cohortei, în majoritatea județelor situația e inversă. Accesarea liceelor teoretice în toate profilele este posibilă cu medii la Evaluarea Națională mult mai mici. Aceasta este o discriminare, o inegalitate de șanse pentru elevii clujeni cu care județul se laudă, apoi îi abandonează, din cauza unui proces administrativ greu de înțeles. Nu poate fi vorba nici despre bani/buget, pentru că aceiași bani se duc în licee și școli care rămân cu locurile neocupate. E vorba doar de un calcul matematic și de interesul pentru valorificarea superioară a educației, capitol la care România nu stă bine.
Nu mai suntem în perioada în care, programatic, învățământul teoretic era redus prin hotărâri ale conducerii de Stat în favoarea școlilor profesionale. În concluzie, noi, elevii și părinții din Cluj, solicităm ISJ Cluj și MEN suplimentarea numărului de locuri în liceele teoretice cu concurență foarte mare începând cu admiterea din acest an (2023) și corelarea în viitor a locurilor cu performanța, pentru un învățământ de calitate și șanse egale la nivel național”, se arată în textul petiției.
Situația îi afectează atât pe părinți, cât și pe elevi.
„Sunt direct implicată, copilul meu este pe poziția 980, cu medie peste 9 și nu va avea loc la un liceu potrivit cu nivelul de pregătire”, spune o mămică care a semnat petiția.
„Urmează să fiu elevă în clasa a 9-a din toamnă, am media la Evaluarea Națională peste 9 și sunt foarte stresată ca nu o să am loc la unul din liceele bune și dorite de mine”, a transmis o elevă.
6 Comentarii
Solutia este foarte simpla; sa se comaseze toate liceele teoretice din Cluj sub trei denumiri Emil Racovita, Avram Iancu, Tiberiu Popovici.
Problema este ca ar disparea prea multe posturi de directori, si tot ar fi bataie pe cele din centru.
doar atitea profiluri s-au putut face de 55 RON
*pentru mai multe detalii formati golf4cotroceni si cereti cu "Romania educata"
:)))
Liceul teoretic nu te-nvață nimic! Dacă-i să vorbim de limba română/maternă și a gândi, te dezvață, te zăpăcește. E drept, e la fel la orice școală. Măcar din școlile de profil mai ieși cu ceva folositor în viață. E drept, foarte puțin.
Au dreptate parintii. Eu am terminat liceul de informatica (cam cu 20 de ani in urma), iar atunci eram 5 clase de liceu. Acum, cu mult mai multi cetateni, si implicit copii, sunt doar 3 clase, pe cand la gimnazial sunt catre 10 clase/an.
Problema cu lipsa locurilor din gradinite incepe sa se vada si la gimnzii si liceu, acum ca au crescut copiii.… Citeste mai departe
@Hank Rearden: vezi ca avem natalitate negativa
WEF nu are nevoie de atitia copii, prea mult CO2
@Hank Rearden: Copii nascuti in 1988: 380043, in 2007 214728. Ar trebui desfiintate mare parte din scoli.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Romania