Profesorul clujean Kovacs Robert: ”Examenul de titularizare actual este nedrept și irelevant pentru munca de profesor”
Profesorul Kovacs Robert a absolvit Facultatea de Ştiinţe Politice şi Administrative din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca în anul 1998, iar, în anul 2003, masteratul in istorie contemporana în cadrul aceleaşi universităţi. Are studii postuniversitare (2009-2011, conversie profesională in specialitatea istorie) şi studiile doctorale (2018). De 11 ani este profesor de Istorie. In prezent predă la Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere Cluj-Napoca.
Editorial- Profesor de Istorie Kovacs Robert
Incoerența dintre examenul de evaluare şi munca la clasă a unui profesor
Sunt profesor de mai bine de 11 ani. În tot acest timp a trebuit să susțin examene de titularizare pentru a putea preda și nu am obţinut niciodată o notă sub 5. Concluzia la care am ajuns este că, în prezent, examenul de titularizare verifică într-o foarte mică măsură, spre zero aproape, calitățile pedagogice ale unui profesor.
Lucrând în mai multe școli a fost foarte simplu să constat că între evaluarea profesorilor la examenele de titularizare şi calitatea muncii mele nu există nicio legătură, sau dacă există aceasta este minimală.
Ce nu se testează la examenul de titularizare?
Personalitatea şi prestanţa profesorului, capacitatea de persuasiune şi comunicare cu elevul, empatizarea cu elevii, modalitatea prin care profesorul poate să câştige admiraţia şi respectul elevilor săi. Acestea sunt punctele cele mai tari în munca de profesor. Aceste calităţi nu pot să ducă decât la un real succes al profesorului. Se pare totuşi că ele trec în plan secund atunci când se pune problema evaluării profesorului.
Profesorul utilizează în munca lui atât metode didactice, cât şi cunoştinţe aferente specializării sale. Eu în munca mea de profesor utilizez frecvent metode didactice precum expunerea (prelegerea şi povestirea mai ales, deşi lucrările de metodică precizează că povestirea trebuie utilizată doar la clasele primare), dezbaterea, problematizarea, conversaţia euristică-predarea noilor cunoştinţe pe baza noţiunilor şi cunoştinţelor studiate anterior). De asemenea, sunt folosite diferite mijloace didactice precum: fişe de lucru, literatură de specialitate, diferite documente, hărţi, videoproiector etc.
Mult mai important este însă ca profesorul să identifice şi să ştie tipul de personalitate şi capacitatea elevilor săi. Să comunice deschis şi sincer. Să-i înţeleagă atunci când au o problemă şi să se bucure alături de ei la reuşitele lor. Chiar şi atunci când elevii sunt mai puţin receptivi şi implicaţi, el trebuie să fie apropiat de ei.
Nu-i important dacă au învăţat sau nu lecţia. Până la urmă un profesor adevărat nu începe ora ascultându-i pe elevi fiind nerebdător să dea cât mai multe note rele. El trebuie să-i ajute să înţeleagă ce vrea să le transmită.
Nu stă jos la catedra, asta trebuie să se întâmple cât mai rar. Vocea lui trebuie să fie una concisă şi clară, autoritară chiar. Uneori poate să devină calm, liniştit, nedumerit, să dea impresia că se află într-un anumit impas al problematicii supusă atenţiei elevilor, urmând apoi ca acest impas să fie depăşit şi prin implicarea elevilor.
Istoria este o materie în cadrul căreia expunerea este determinantă. Profesorul trebuie să stăpânească perfect această latură a muncii didactice. Să fie capabil să realizeze o alternanţă a intensităţii vocii, să întărească anumite cuvinte, să le spună răspicat, să gesticuleze elegant şi plăcut, astfel încât elevii să simtă că au în faţa lor un profesor adevărat nu un individ tobă de carte, înfumurat şi mai ales cu un aer de superioritate.
Foarte important este că elevul să nu se simtă inferior profesorului.
Examenul de titularizare nu are nicio legătură cu aprecierea talentului la catedră a unui profesor. Se verifică doar metodele didactice și conținutul!
Cărţile de metodică şi psihopedagogie nu tratează foarte mult aceste aspecte. Cunoştinţele de istorie şi metodele didactice sunt cele care hotărăsc calitatea profesorului şi nota pe care o obţine la acest examen.
Există metode didactice centrate pe elevi, activizante. Astăzi eşti considerat un profesor excepţional dacă le cunoşti, deşi caracterul lor practic este unul improbabil. Este apreciat şi punctat cu nota maximă acel candidat care vorbeşte cu măiestrie de aceste metode. Ele sunt utile, dar de cele mai multe ori ele nu nu pot fi aplicate cele în 50 de minute cât durează o lecţie (sau în orice caz sunt uzitate prea puţin pentru că ele pun în discuţie aspecte organizatorice şi situaţionale puţin concordante cu sistemul nostru de învăţământ).
Metodele didactice concordante cu un tip de învăţământ performant (braistorming, diagrama Venn, turul galeriei, metoda ciorchinelui, jocul de rol, metoda pălăriilor gânditoare, metoda cubului, etc.) sunt interesante în plan teoretic, însă în practică ele sunt prea puţin sustenabile. Aplicabilitatea lor depinde de clasa de elevi, capacităţile lor cognitive, resursele de timp, temele puse în analiză, dispunerea în spaţiu. Sistemul nostru de învăţământ nu permite decât în mică măsură sau chiar deloc utilizarea acestor metode didactice. Ele se pot aplica eventual în cadrul activităţilor extracuriculare şi în nici un caz la lecţiile clasice.
Inechitatea examenului de titularizare
În sistemul nostru de învăţământ se face o confuzie gravă între calitatea de profesor şi pregătirea profesională sau abilităţile cognitive ale unui absolvent de facultate. Este bine de ştiut că există un anumit grad de pregătire pedagogică în toate facultăţile. Problema care se pune însă este legată de abilitatea pe care o presupune calitatea de profesor. Nu toţi cei care au o pregătire didactică şi pedagogică pot fi şi profesori. Din păcate, foarte mulţi au capacităţi şi abilităţi de memorare. Astfel ei reţin foarte bine principii şi metode didactice. De asemenea, sunt foarte buni cunoscători ai disciplinei. Cu alte cuvinte, deţin cunoştinţe exhaustive într-un anumit domeniu. Aceştia obţin note mari la examenul de titularizare. Se pune întrebarea câţi dintre aceştia pot fi şi adevăraţi dascăli.
Mai nou, aceştia fiind destul de abili, învaţă mecanic structura unei ore. Adică momentele principale ale unei lecţii. Aceştia obţin de regulă note de 10 la inspecţia specială (la examenul scris sunt imbatabili). Atunci când apare un profesor ce nu respectă cu stricteţe momentele lecţiei prestabilite este depunctat.
Evaluarea profesorilor sau a candidaţilor care se prezintă la examenele de ocupare a posturilor în învăţământ trece prin acest filtru susţinut de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratele Şcolare. Eu am susţinut încă din anul 2010 (şi în anii precedenţi) examene de titularizare la care am obţinut note bune, dar nu m-am putut titulariza chiar dacă directorul unităţii şi-a dorit acest lucru (Colegiul Tehnic Napoca 2015-2017).
Se pare că examenul de titularizare nu ţine cont de rezultatele profesorului. Profesorul angajat pe perioadă nedetermintă (titular) este de neclintit în postura sa, pe când profesorul angajat pe perioadă determinată (suplinitor), chiar dacă obţine rezultate notabile, este obligat să se prezinte cel puţin din 2 în 2 ani la examen, pentru a obţine cel puţin decizia de continuitate, asta în cazul în care profesorul titular nu revine pe post (ex. concediu de maternitate).
La examenul de titularizare obțin prea rar rezultate bune profesorii ce deţin competenţe didactice şi pedagocice reale. Profesorii trebuie să se conformeze unui prototip susţinut de elita profesorilor titulari. În mod normal şi didactic această discriminare arată nivelul scăzut al învăţământului românesc.
La disciplina Istorie, examenul de titularizare actual este depășit.
În primul rând, ambele subiecte ce privesc cunoştinţe exclusiv de istorie solicită opinii ale candidatului. Dacă respectăm această disciplină, atunci trebuie să acceptăm faptul că la istorie nu există puncte de vedere unanime sau similare decât foarte rar. Istoria nu este istorie dacă nu se acceptă opinii multiple. Dacă eu am fost depunctat pentru că am altă opinie decât cea a evaluatorului, nu înseamnă că opinia mea este eronată.
În al doilea rând, subiectul cuprinde cerinţe interpretabile. Ex: prezentaţi un fapt istoric relevant, o relaţie cauză-efect. Este mai mult ca sigur ca un fapt istoric sau relaţie cauză-efect, prezentate de mine să fie necloncudente pentru evaluator, deşi ele sunt destul de pertinente din punct de vedere istoric. Subiectul de istorie ar trebui să fie unul cât de cât, concis şi clar, astfel încât să nu lase loc interpretărilor. De exemplu: ,,Formarea Voievodatului Transilvaniei"; ,, Imperiul Roman în timpul lui Cezar"; ,,Relaţiile internaţionale interbelice"; România în timpul Primului Război Mondial" etc.
În al treilea rând, în timpul rămas la dispoziţia candidatului pentru subiectul de metodică (subiectul nr. 3), adică aproximativ o oră, acesta nu poate, nici fizic şi nici psihic să gândească o strategie didactică plauzibilă. Concret, dacă subiectul prevede diferite metode didactice, elaborarea de itemi, emiterea de judecăţi de valoare concordante cu anumite cunoştinţe de metodică didactică (analize, caracteristici, proiectarea unor sarcini de lucru pentru elevi, proiectare didactică, elaborarea de teste, etc.), un candidat nu are timpul necesar pentru a așterne pe foaia de examen tot ce știe.
În concluzie, un profesor nu poate fi evaluat în urma unui examen scris. Evaluarea lui constă în aprecierea elevilor, colegilor săi şi a rezultatelor pe care le obţine. Un interviu în fața unei comisii, în care profesorul îşi poate exprima viziunea didactică ar fi mult mai relevant.
26 Comentarii
profesor de istorie - absolvent studii postuniversitare (istorie in doi ani cât alţii în patru)
prelegerea este metoda ultradepăşită
interviu în faţa unei comisii în care candadidatul ţine o prelegere ....
Cam are dreptate omul asta! Facultatea te pregateste foarte putin pentru a deveni profesor si hartogaraia aferenta muncii de profesor poate fi pusa la dispozitia tuturor pe site-ul MEN. Absolventi de liceu pedagogic sunt mai bine pregatiti pentru interactiunea cu elevii sau cu prescolarii decat 50% din profesori! Informatia specifica fiecarei materii… Citeste mai departe
@fost prof':
Mare 'dreptate' ai!! Mare 'dreptate' are si omul despre care vorbesti!!... Mai bine sa nu mai faca "profii" nicio facultate!!
Facultatile sunt de kkt... Pierdere de vreme...
@fost prof': intentionat a fost prezentat cazul cioclului acesta cu palarie cu parerea lui, ca sa se vada cat de prosti is ungurii,nu ti- a picat fisa ?
@vasele lemnoase si liberiene: Nu cred ca m-am facut bine inteles! Get my point? :)
Se compara acest dobitoc, imbracat tot in negru ca un ultranationalist, cu un Zsolt Torok?
george, Ionut, Rares de mai jos sunt acelasi individ.. Saraca tara :))) Nu degeaba traim in Evul Mediu
E un articol despre și pentru profesorii care nu cunosc noțiunile de specialitate și nici de metodica și psihopedagogie, sa se scuze cumva. Altfel, ar reuși sa tragă de coada, dacă nu nota 7,macar 5. Cum sa iei 10 la proba practica și 2 la examenul scris? Culmea e ca am găsit articolul distribuit tocmai în pagina a profesori cu nota 2 ori 3 la examenul… Citeste mai departe
Sa vina un ungur sa propună așa ceva?
Propun și eu sa nu mai fie examene de intrare in liceu, ce caută piloși din Florești la școlile centrale?
In lume , peste tot ești la școala de care aparține domiciliul și in funcție de impozitele și taxele plătite te duci la școala cea mai buna. Oamenii se muta cu locuința in funcție de calitatea… Citeste mai departe
Corectez
piloșii...
...nu ma duc ...
Vedeți școlile ce directori au? Agramați, pulosi, foști securiști, analfabeții funcțional cu pile. Exemplu: angajări la școli din Cluj. Sa dau nume pot. Dar nu e sănătos. Telefon ascultat, email verificat. Comunism de cumetrie.
Corect. Toți analfabeții la examen, lecții de 10 si la cris de nota2. Nu este consistenta în examinare. Corect este în 30 zile probe zilnice la catedră, la clasa.
Profule, esti zero, hai sa scapam de examene, sa ne titularizeze pe post/ catedra amicul director, inspector, finul de la primarie, nasul de la prefectura, in rest elevii sa invete din manuale si programa hiper incarcata cu prostii, sa nu priceapa mare lucru in clasa, ca sa le dam noi meditatii. Cam asa se doresc profesorasii ....
Nah dragii nostri, nu va suparati, cu "profesori" ca cel din imagine nu este de mirare ca sunteti Coada Europei.
ce fata de retard imbecil are individul, cere pumni .
ACEST IDIOT NU POATE FI PROFESOR
DACA ISTORIE = OPINIE, ATUNCI HAI SA-I INVATAM PE COPII "OPINII", OPINIA MEA ESTE CA UNGURII AU CASTIGAT PRIMUL SI AL DOILEA RAZBOI MONDIAL SI CA AU FOST PRIMII IN TRANSILVANIA . . . .
@Soso: Nu au castigat nici Primul si nici cel de-al doilea razboi mondial, cum nici noi nu le-am castigat, am fost mai oportunisti si in final ne-am alaturat mamaliguta. Degeaba am fost noi primii in Transilvania deoarece nu am facut nimic, nici pana in 896 cand au venit ungurii sa ne faca stat si nici dupa 1918 pana astazi. Cu exceptia blocurilor comniste,… Citeste mai departe
@george: Erata: ne-am alauturat blocurilor politico-militare (Antanta in 1916 si Alianta Natiunilor Unite in 1944 ) care aveau mamaliguta
Mda, din cauza Istoriei nu pot fi evaluati profesorii..... he he he he.........
un CRETIN
@Cjn: Daca taceai, filosof ai fi ramas. Profesorul Kovaci a spus un mare adevar. In sfarsit cineva din sistemul de invatamant care are curajul sa spuna adevarul. Bravo, domnule! Jos plaria!
Acest individ este o fosila comunista
Auzi ca profesorii nu pot fi evaluati prin examen.... dar tot restul pot: medicii, arhitecti, etc
@Ionel: Daca nu ai inteles ce a vrut sa spuna domnul profesor, te rog frmos sa taci pt ca te faci de rusine. Are perfecta dreptate. Daca nu esti profesor, nu comenta!
@Ionut: Deci tu esti printre aia care au luat maxim 2 la titularizare si acuma dai vina pe sistem, nu?
@Ionel: Câți medici, arhitecți, etc. sunt evaluați anual și în funcție de asta mai au sau nu încă un an serviciu? Astfel încât nu reușesc să-și facă măcar un credit? Să nu vorbim de faptul că nu își pot măcar planifica viața fiindcă traiesc într-o perpetuă nesiguranță. E o bătaie de joc. Iar profesorii sunt scoși ,,țapi ispășitori " pentru nenumăratele… Citeste mai departe