Rectorul UBB Cluj critică ”generația Facebook”, care umple Universitatea cu studenți: Sunt limitați
Rectorul UBB Cluj, Ioan Aurel Pop, a criticat în termeni duri generația Facebook, spunând cî este compusă din oameni ”lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oamenii capabili să rezolve doar probleme limitate”, și care ”nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză”.
Declarațiile au fost făcute la Congresul Istoricilor Romani, care are loc la Cluj-Napoca, în perioada 25-28 august 2016.
”Trendul contemporan este de ignorare a trecutului omenirii, a experienței de viață a comunităților, mai ales a celor naționale. Motivele sunt multe, de la graba planetei de a se autodistruge prin poluare, dezechilibre, catastrofe naturale etc. până globalizarea prost înțeleasă și de la ideea că memoria este inutilă până la superficialitate, ignoranță, trivialitate, violență, toate cultivate de forțe mult mai puternice decât ne putem noi închipui. Astăzi de tinde înlocuirea din sistemul de educație primară și secundară a disciplinelor școlare consacrate și care și-au dat măsura valorii lor în societate (istorie, geografie, botanică, zoologie, anatomie, limbi clasice etc.) prin conținuturi (necesare, fără îndoială) botezate „discipline școlare” („educație pentru drepturile copilului”, „educație antreprenorială”, „educație sexuală”, „educație rutieră”, „educație juridică” etc.). Toate aceste teme din a doua categorie sunt subiecte de cunoaștere de neînlocuit în lumea contemporană, dar ele nu sunt discipline care să trebuiască apreciate de sine stătător și finalizate prin medii școlare! Sau ar putea să fie, la rigoare, dar nu prin eliminarea celorlalte! Învățând istorie, elevul află despre lumi și compară, face cunoștință cu primele legi, constituții, culte religioase, află ce sunt stilurile arhitectonice, deosebește o simfonie de un concert, distinge valorile antice, medievale, moderne, află cum s-au purtat războaie în numele dragostei, al credinței și al bisericii, al libertății, egalității și democrației etc., poate prețui dialogul și informarea, poate evalua răsturnarea ordinii nedrepte dintr-o societate etc. Istoria, ca și alte discipline „învechite” promovau, pe lângă fapte, valori morale, artistice, umane, idei fundamentale generale, strategii de viață; noile „discipline” propuse răspândesc metode și tehnici limitate, cunoștințe de nișă, care se pot învăța de către un om cu inteligență medie în timpul liber sau în cadrul orelor de dirigenție sau prin prisma dexterităților școlare.
Rezultatul acestor demersuri insistente din ultima vreme este crearea de mecanisme umane, de roboți, de marionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. Oamenii lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oamenii capabili să rezolve doar probleme limitate, oamenii care nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză alcătuiesc generația „Google”, generația „Facebook”, generația „SMS” sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică. Elita clasică a acestei lumi pare abulică, amețită, adormită, fără nerv și fără voință. Aici nu este vorba despre conflictul dintre generații, nici despre mitul vârstei de aur, nici despre nostalgia tinereții, ci de realism. Am fost avertizați demult că „somnul rațiunii naște monștri”. Nu demult, am văzut ciocane distrugând statui mesopotamiene sau bombe nimicind Palmyra! Ar fi bine să veghem cu toții ca toate admirabilele descoperiri și invenții ale lumii contemporane să servească omului creativ și creator, omului cercetător și omului moral, nu omului-robot, distorsionat și manipulat”, a spus Ioan Aurel Pop.
Academicianul susține că istoria a decăzut ca disciplină și a explicat care sunt motivele.
”Deprecierea istoriei ca disciplină s-a datorat în România unor cauze speciale, cum ar fi derapajele din timpul regimului comunist (când trecutul a fost parțial falsificat, glorificat, alb și imaculat etc.), exceselor naționaliste și protocroniste, denigrării românilor și trecutului lor după 1989 etc. După Al Doilea Război Mondial, noi, românii, am trecut printr-o etapă proletcultistă și internaționalistă (când „lumina venea de la Răsărit” și trecutul nostru nu reprezenta nimic), până prin 1960-1965; prin una mai echilibrată, de recuperare a unor valori naționale, până prin 1975; prin una naționalist-comunistă, până în 1989 și prin una de marasm și incertitudine, de dezorientare și paradox, în ultimul sfert de secol. Pe de o parte, suntem atenționați de unii că istoria noastră începe la Tărtăria, la Cucuteni și la Gumelnița, românii fiind cel mai vechi și mai glorios popor din Europa, că suntem daci curați, de la care romanii ar fi învățat latinește; pe de alta, ni se spune de către alții că nu am fost capabili de nimic de-a lungul vremii, că am fost o masă amorfă, că nu avem valori competitive, că toți istoricii noștri au cultivat nu realități, ci mituri naționaliste rușinoase, că nu suntem nici măcar români, că nu avem în trecut momente referință, că marile personalități ne sunt toate mici, că Eminescu a fost xenofob, iar Coșbuc minor, că Ziua Națională este o eroare etc. Nu este de mirare că, mișcându-ne în acest cadru, am ajuns cu istoria noastră de ocară, că disciplina este pusă sub semnul întrebării, iar slujitorii săi blamați.
Pentru remedierea răului, până se mai poate, trebuie, între altele, ca istoria să rămână o formă de cunoaștere apreciată, respectată și prețuită și, în primul rând, studiată. De aceea, istoria trebuie să aibă, ca disciplină școlară, la toate clasele și profilurile, cel puțin câte două ore pe săptămână. Cei care sunt datori să facă cercetarea trecutului sunt istoricii, singurii care au capacitatea să ajungă la izvoare, să extragă din ele adevărul (parțial) și să-l explice publicului. Amatorii de istorie – ingineri, medici, artiști etc. – să fie liberi să se pronunțe despre trecut, să scrie despre trecut, dar să-și recunoască amatorismul, să precizeze caracterul de eseu, de povestire, de impresie al produselor lor. Nici eu, ca istoric, dacă scriu despre medicină sau despre chimie, nu mă pot da drept medic ori chimist! Credibilitatea unui domeniu o asigură exclusiv specialiștii, cei care au fost pregătiți anume să studieze acel domeniu. Și nici dintre specialiști, un contemporaneist nu e bine să se pronunțe științific despre antichitate sau epoca medievală, după cum un medic orelist nu poate lucra la ortopedie, nici un anestezist nu va fi lăsat să opereze”, a mai adăugat rectorul UBB Cluj, în discursul său.
Congresul Istoricilor Romani care are loc la Universitatea Babes Bolyai Cluj, în perioada 25-28 august ar avea ca rol reașezarea ”pe baze sigure a prestigiului istoriei ca formă de cunoaștere a vieții omenirii și poporului român, de revigorare a cercetării științifice în domeniu, de reconsiderare a statutului istoricului în societate și de asigurare a statutului de disciplină școlară a istoriei, la toate clasele profilurile, în acord cu importanța cunoașterii istorice. Prin aceasta, nu dorim decât să reconferim ființelor și comunităților umane demnitatea, capacitatea de alegere și de judecată, discernământul și creativitatea, spre revigorarea idealurilor care au făcut posibilă lumea și care se bazează pe cunoaștere și pe cunoștințe, pe comparație și pe credință, pe dialog, pe dreptate și adevăr, toate acestea subsumate binelui individual și general. Un mare istoric francez, devenit martir – Marc Bloch – făcea în prima jumătate a secolului al XX-lea apologia pentru istorie și elogiul meseriei de istoric și a plătit cu viața pentru convingerile sale, pentru apărarea valorilor umanității. Nu mai dorim să plătim cu viața pentru a asigura perpetuarea valorilor umane, a marilor creații ale omenirii”.
30 Comentarii
"Dacă ai carte, ai parte"...dar, o buna parte a tinerilor ignoră această zicere şi, din păcate, preferă să se identifice cu: "dacă nu ai facebook, nu exişti"
Da, domnule rector, asa e! Generatia facebook nu se va ridica niciodata la nivelul generatiei UTC-iste din care proveniti dumneavoastra! Dar oare Universitatea pe care o conduceti ce face pentru tinerii din generatia pe care o blamati? Din exterior pare ca doar creste numarul de locuri cu taxa pentru a lua banii parintilor iar dupa absolvire tinerii… Citeste mai departe
Bine, si oare cine promoveaza o asemenea educatie, nu scoala noastra romaneasca???? de ce blameaza copiii, tinerii??? sa blameze profesorii si sistemul de invatamant, ei creaza asemenea oameni!!!! cei care sunt creativi, sau au opinii personale in scoala sau indraznesc sa spuna profesorilor parerea lor personala sau ce i-ar interesa in cadrul orelor… Citeste mai departe
Lasa doamna ca nu academicianul este vinovat ca parintii le permit copiilor sa "zaca" in fata computerelor foarte multe ore doar pentru a "socializa" virtual sau a se juca, dar, mai ales pentru a li se praji creierele pe toate partite. Foarte bun discursul Academicianului Pop si reflecta realitatile "durerose" ale tarii.
Adevar profund si o "radiografie" a societatii actuale care sufera de o maladie grava.
De ce mai pierzi timpul?Oportunitate foarte serioasă! Dovedit și sigur! S-au acordat peste 4600
de dolari în primele doua luni! Provocarea anului! Companie internationala cauta
persoane extrem de serioase! Cereti detalii la http://www.commhubb.com/affiliate.php?ref=243447
Rectosul UBB a spus un adevar suparator doar pentru cei care sunt dependenti de retelele de socializare. Doar constientizand o stare de fapt, poti sa o "tratezi".
Ideile lui Ioan Aurel Pop nu fac cinste unui academician si iar fel cum le expune un public cu atat mai putin rectorului celei mai puternice Universitati din Cluj. Aceste idei sunt demne de birtul de la coltul blocului si cred ca era mai bine daca le pastra pentru momentele respective
Mai prietene ''Ion''cred ca esti familiarizat bine cu birtul de la coltul blocului asa ca mai bine ti-ai expune acolo ideile si nu ti-ai mai pierde vremea cu tastele. !
Academicianul Pop are dreptate...Cultura, educatia, relatiile interumane NU sunt punctele forte ale tinerilor ignoranti...Retelele de socializare sunt cele mai simple şi "eficiente" pârghii de control si mani****re socială de către "forţele oculte"...Menţinerea tinerilor într-o stare de educaţie precară prin "insistenţa" SISTEMULUI de a nu se investi… Citeste mai departe
"Rezultatul acestor demersuri insistente din ultima vreme este crearea de mecanisme umane, de roboți, de marionete ușor de mani****t, prin vot ori prin alte mijloace. "
Ha,ha,ha! Ce banc bun !Ca nu de mult timp trecura alegerile.
Stimate domn, haideti sa privim lucrurile si dintr-o alta perspectiva.
Istoria, ca obiect de studiu in momentul de fata arata mai mult ca o baza de date, ca o statistica, decat ca o poveste. Ati luat de curiozitate manualele de istorie si sa faceti o suma a tuturor datelor calendaristice exacte pe care un elev e obligat sa le memoreze. Aceasta abordare,… Citeste mai departe
pai exista note de la 1 la 10. Cele de la 5 la 10 sunt de trecere. Nu trebuie sa memeorezi toate datele istorice, ci doar pe cele care sa iti asigure nota 5. Ce faci peste e din pasiune pentru materia respectiva sau din ambitie.
@Dhdj: Nu cred ca ti-ar placea ca fiica ta care vrea sa faca medicina, sa aiba totusi media 5 la istorie doar pentru ca ea in loc sa invete data exacta a inscaunarii lui Sinan Pasa, invata ceea ce ii va fi necesar mai departe in viata!
La fel nu cred ca ai vrea sa fi tratat de un medic cu un nivel mediocru de pregatire datorat faptului ca in loc… Citeste mai departe
Amice, creierul tau e o varza totala. Elucubrezi, efectiv! Ca sa-ti dovedesc ca dl. rector Pop are dreptate: daca-mi spuneai de exemplu de "data inscaunarii lui Mahomed Cuceritorul", ziceam ca ai totusi vreo 2 neuroni. Daca insa imi pomenesti de "inscaunarea lui Sinan Pasa', care a fost doar un conducator de osti, atunci ramai cu unicul neuron pe care… Citeste mai departe
Dragă Răzi, nu critica pe cineva superior ție din toate punctele de vedere că te faci de rușine.
Bee, behehe, beeee.
Ti se pare ca l-am criticat ? Sper ca esti capabil sa observi diferenta dintre a critica si a-mi exprima opinia despre dumnealui. Apoi, cu ce imi este superior ? Ca la gradul de civilizatie, nicidecum, dupa felul in care s-a exprimat, dand dovada de aroganta. Si te rog sa iti masori cuvintele cand raspunzi cuiva, felul in care ai rasspuns, nu merge… Citeste mai departe
inteligent ce pot sa spun... acum serios, atat ai putut ?
Omul asta pare frustrat si invidios pe tineretea noastra. In fine, nu ai Facebook, nu existi.
Daca spui ca "pare" ...e doar o parere a ta. Una fara argumente. Inainte sa ai Facebook, nu existai? Parintii tai care te-au avut si crescut...au au existat?
Esti doar o holograma Facebook? Get a life!
Norocul tau e ca tineretea e vesnica, spre deosebire de prostie care e trecatoare
Ce, nu am dreptate ? Inainte sa am Facebook, existam ca si acum, doar ca nu on-line. Ia spune-mi, daca nu ai Facebook, cum iei legatura cu un fost coleg pe care nu l-ai mai vazut de mult, dar nu ai nici numarul lui de telefon, nici adresa lui de e-mail ? Cum initiezi o iesire cu prietenii sau cu fostii colegi, fiind zeci la numar, daca nu aveti Facebook… Citeste mai departe