Duminica 22 Decembrie

Salvamontiștii din Cluj au pierdut peste 2 ore cu deplasarea la Crucea Iancului, foarte departe de zona în care s-a prăbușit avionul

 

În raportul de după accidentul aviatic din comuna Horea, la granița județelor Alba și Cluj, salvamontiștii susțin că au pierdut mai mult de 2 ore cu deplasarea la Crucea Iancului, foarte departe de zona în care s-a prăbușit avionul.

 

21.23 – Ajungem la Crucea Iancului 3 mașini (din vreo 20 care plecaseră de la Ursoaia). Ne-am oprit și am început să sunăm pentru aflarea de informații. După aproximativ 10 min. am aflat că locația accidentului e în cu totul altă parte, așa că am pornit înapoi spre Pasul Ursoaia. In  zona pasului am luat într-una dintre mașinile noastre 5 persoane din echipa salvamont locală Vlădeasa”, a precizat în raport șeful Salvamont Cluj, Gheorghe Frățilă.

 

Solicitarea ca salvamontiștii să meargă la Crucea Iancului a fost dată de prefectul Gheorghe Vușcan. Citeste AICI detalii.

 

Alarmarea

 

16.46 – Frățilă Gheorghe, Șef Serviciu Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj, este alertat telefonic de către dispeceratul salvamont (0SALVAMONT) despre existența unui avion umanitar prăbușit în zona Poiana Horea. Nu existau nici un fel de detalii la acel moment.

16.47 – Frățilă Gheorghe vorbește telefonic cu Florin Mihuț, șef al serviciului local salvamont din zona pentru cooperare la intervenție.

16.50 – Frățilă Gheorghe vorbește telefonic cu Vasile Cipcigan, Șef Formație Salvamont Cluj, în vederea declanșării alertei.

16.51 – Vasile Cipcigan începe contactarea membrilor.

16.53 – Este alarmată telefonic echipa din Fântânele pentru deplasarea la locul intervenției.

16.59 – Frățilă Gheorghe vorbește cu Președintele Consiliului Județean Cluj despre informațiile cu privire la accident și măsurile care se impun.

17.02 – Frățilă Gheorghe vorbește cu Salvamont Bihor pentru colectarea de informații suplimentare și coordonarea comună a operațiunilor.

17.08 – Frățilă Gheorghe vorbește cu Florin Mihuț care are informația că avionul este prăbușit în câmp deschis și că la fața locului se află deja echipaje SMURD și ISU

17.08 – Frățilă Gheorghe vorbește cu 112 pentru colectarea de informații suplimentare. Se infirmă informațiile lui Florin Mihuț.

17.15 – Vasile Cipcigan dă instrucțiunile echipei locale Fântânele aflată în apropierea zonei de intervenție pentru a se pune la dispoziția centrului operațional de comandă de la fața locului și de a culege și furniza informații.

17.30 – Sunt alarmați încă 2 salvatori montani localnici din zonă pentru a se deplasa la centrul de operațiuni. Până la ora 17.32 se adună informații din mai multe surse.

17.50 – Membri echipei încep să sosească la sediul serviciului și să pregătească echipamentele de căutare și intervenție.

 

Deplasarea în zonă

 

17.50 – Pleacă cei 2 salvatori montani din zonă spre locul accidentului.

18.11 – Vasile Cipcigan solicită la 112 să i se facă legătura cu Poliția pentru a obține o mașină de însoțire cu girofar care să faciliteze depășirea traficului la ora de vârf.

18.12 – Echipa din Fântânele se întâlnește cu mai multe echipaje SMURD și ISU în localitatea Poiana Horea. Se staționează circa 2-3 min după care se deplasează în zona Pasul Ursoaia, cu o oprire de aprox. 10 min la baza Pârtiei Ursoaia unde s-a discutat despre locul de amplasare a centrului operațional de comandă. 

18.40 – Echipa din Cluj, formată din 11 persoane (2 mașini), pleacă de la sediu din Cluj escortată de o mașină de poliție. Deplasarea a fost dificilă din cauza ceții dese.

18.40 – Echipa din Fântânele sosește la centrul de operațiuni din zona Pasul Ursoaia. Accesul a fost dificil din cauza traficului îngreunat de numărul mare de mașini (intervenție, ambulanțe, presă, mașini de teren, etc) și a informațiilor contradictorii primite pe traseu.

20.33 – Echipa din Cluj sosește la centrul operațional de comandă din Pasul Ursoaia.

 

Intervenția

 

18.12 – Roman Codrin apelează 112 pentru a încerca localizarea zonei de prăbușire. Apelul a durat 22 min, timp în care vorbește cu una dintre victime și cu încă 3 persoane aflate în teleconferință. Victima nu a putut să ofere coordonate GPS pentru localizare. S-au tras următoarele concluzii: accidentul e localizat la granița județelor Alba și Cluj, la est de drumul național 1 E, între  Mătișești și Poiana Horii. In perioada următoare, în timpul deplasării spre locul intervenției au mai avut loc încă 4 discuții cu 112 și una cu Căpitanul Biriș Andrei, ISU Cluj, cu privire la localizarea zonei accidentului.

20.30 - In zona Pasul Ursoaia coordonarea operațiunilor a fost preluată de către un colonel ISU. S-a decis împărțirea în 3 echipe: Alba, Bihor, Cluj. Salvatorii montani ai serviciului județean au ajuns în momentul în care se pleca. Echipa Cluj a fost direcționată spre zona Crucea Iancului (Mărișel). Am fost informați despre plecarea spre Crucea Iancului de către Alin Moș, Directorul Parcului Apuseni.

20.37 – Echipele din Cluj și din Fântânele pleacă spre Crucea Iancului (printre ultimele mașini care am părăsit zona pasul Ursoaia). Pe drum mașinile sau oprit pentru că s-au primit informații privitoare la locația accidentului. Din păcate am fost îndrumați să continuăm spre Crucea Iancului. 

20.40 – Pașca Augustin și Potra Doru pleacă împreună cu un pădurar în zona Dealul Calului pentru căutare. Dintr-un punct înalt văd lumini din zona accidentului. Pe drumul de întoarcere un localnic le comunică că a văzut la televizor că primele echipe au ajuns la locul accidentului.

21.23 – Ajungem la Crucea Iancului 3 mașini (din vreo 20 care plecaseră de la Ursoaia). Ne-am oprit și am început să sunăm pentru aflarea de informații. După aproximativ 10 min. am aflat că locația accidentului e în cu totul altă parte, așa că am pornit înapoi spre Pasul Ursoaia. In  zona pasului am luat într-una dintre mașinile noastre 5 persoane din echipa salvamont locală Vlădeasa.

22.54 – Am ajuns în Horea unde erau adunate foarte multe mașini de intervenție și personal ISU. Am luat imediat legătura cu echipa Salvamont Alba prezentă la fața locului. Împreună cu Șeful Serviciului Salvamont Alba am încercat să contactăm centrul de comandă, care nu exista. Am reușit să vorbim cu un cadru al ISU care preluase coordonarea la fața locului. Am solicitat să fim trimiși la locul accidentului pentru acordarea de prim ajutor și evacuarea victimelor (precizez că dispuneam de oameni calificați, echipamente omologate pentru transport în zona de abrupt și mașini de teren). Persoana de la ISU a sunat pe cineva de la locul accidentului (cred că persoana cu grad cel mai mare din dispozitiv) care ne-a refuzat implicarea pe motiv că sunt suficienți și că am putea bloca drumul. Am insistat și i-am demonstrat persoanei responsabile din bază că nu are suficiente resurse la fața locului. Acesta a sunat din nou și ca urmare au fost trimise încă 2 ambulanțe la locul accidentului (nu ne-au trimis pe noi).

23.40 – Am primit informația că victimele au fost coborâte din zona accidentului la mașinile care urmau să-i evacueze înspre Horea.

23.45 – Am discutat cu responsabilul acțiunii (ISU Alba) dacă mai e nevoie de noi și acesta ne-a spus că putem pleca.

23.46 – O mașină cu 6 salvatori pleacă spre Cluj pe ruta Câmpeni – Turda.

0.15 – Alte 2 mașini cu 7 salvatori spre Cluj pe ruta Poiana Horii – Beliș

0.50 – Voluntara Carmen Balog, medic rezident la UPU, pleacă spre Cluj cu mașina ISU de victime multiple.

1.15 – Mașina cu 2 salvatori din zona Beliș pleacă spre casă din Mătișești

5.00 – Ultimul membru al serviciului ajunge acasă din misiune.

 

Puncte forte

• Mobilizarea unui mare număr de salvatori

• Multe mașini medicale pregătite să preia victimele

• Implicarea a numeroase instituții, servicii, ONG-uri și localnici

 

Puncte slabe

• Dificultăți în privința deplasării de urgență a salvamontului din cauza lipsei semnalelor luminoase și acustice.

• Proasta gestionare a forțelor implicate (nu ne-a înregistrat nimeni)

• Lipsa unui punct de comandă adevărat care să gestioneze informațiile și să ia deciziile bune.

• Lipsa unei proceduri corecte de acțiune (am pierdut mai mult de 2 ore cu deplasarea la Crucea Iancului care era foarte departe de zona în care s-a prăbușit avionul).

• Deplasarea victimelor de la locul accidentului la mașini cu mijloace improvizate în condiția în care erau la îndemână mijloace omologate (victimă cu traumatisme produse de impact  pusă să umble fără guler cervical)

 

Concluzii:

Se impune crearea unui centru de coordonare a situațiilor de urgență legat direct la 112 și în care să fie implicați conducătorii instituțiilor și ONG-urilor implicate, specialiști din diverse domenii care pot oferi soluții la diverse probleme.

 

Video: Codrin Roman, salvamontist

Comentarii Facebook