Duminica 22 Decembrie

Scandal electoral cu UDMR în prim plan la Teatrul de Păpuși Cluj. Vor să rupă teatrul în două și să înființeze Teatrul Maghiar de Păpuși


Directorul Teatrului de Păpuși Cluj, Emanuel Petran (FOTO), acuză conducerea UDMR Cluj că și-a făcut un subiect de campanie electorală din ruperea în două a Teatrului și atragerea de finantare de la Guvernul Ungariei, prin Fondul Bethlen Gábor. 

Csomo Botond este candidatul UDMR la Primăria Cluj-Napoca.

SCRISOARE DESCHISĂ DOMNULUI  CSOMA BOTOND, 

PREȘEDINTE UDMR CLUJ ȘI CANDIDAT LA PRIMĂRIA CLUJ-NAPOCA,

Bună ziua! Nu vă cunosc personal și am fost surprins neplăcut să văd cum instituția pe care o conduc a fost târâtă fără voia ei, prin programul dumneavoastră electoral, într-un scandal cu tentă politică. Dar cum eu și colegii mei de la Teatrul de Păpuși nu facem politică, o să încerc să vă semnalez aspectele acestui eveniment  din poziția pe care o dețin în cadrul instituției, cea de manager.

Conduceți un partid, iar acest lucru presupune un act managerial. Ați inițiat un proiect prin care doriți să convingeți electoratul maghiar că îi va fi mai bine pe viitor din punct de vedere cultural, iar mai apoi din punct de vedere social, adică  niște oameni educați vor avea o viață mai bună. Perfect de acord! Și eu dacă aș fi minoritar în Ungaria, aș încerca probabil același lucru, bineînțeles, respectând legile statului de care aparțin. Cu toate acestea, nu aș iniția un proiect  prin care munca a sute de oameni de-a lungul a 70 de ani, jumătate din aceștia fiind maghiari, să fie ștearsă cu buretele și aruncată la coș. Dacă sunt atât de mulți maghiari care au avut posibilitatea de a se manifesta artistic pe scena Teatrului Puck, ba chiar cei care l-au înființat sunt preponderent maghiari, unde este discriminarea de zeci de ani pe care cei doi domni o clamează?

Domnii Urmánczi Eugen și Vadas László, secondați de doamna Réka Csűrös, sub umbrela proiectului dumneavoastră electoral, fac afirmații extrem de grave la adresa Teatrului de Păpuși, a Consiliului Administrativ și a mea personal. Vă aduc la cunoștință, că aceste afirmații sunt complet nejustificate, că nu au nicio bază reală și pentru care eu, ca manager,  îi voi acționa în judecată pe cei doi pentru grave prejudicii aduse imaginii instituției și pentru dezinformarea în formă repetată a opiniei publice.

Să ne întoarcem la ideea de la care am pornit, cea de management. Din punctul meu de vedere, un bun manager este cel care se înconjoară de oameni morali, capabili și cât mai buni profesioniști. Principala calitate managerială este aceea de a gestiona cât mai bine calitățile și acțiunile acestora. Probabil, vi s-a propus de către cei doi aventurieri o idee care vi s-a părut bună pentru campania dumneavoastră și ați girat-o. Nu v-ați pus niciodată problema dacă aceștia spun adevărul, dacă au o bază reală și legală, dacă au capacitatea de a gestiona situația în care singuri au intrat și dacă sunt morali. Dumneavoastră vreți să construiți un teatru cu cei doi. Ați fi putut să îmi dați un telefon și să mă întrebați care sunt calitațile manageriale ale acestor doi oameni. Vă informez că aceștia au fost numiți de-a lungul timpului, de către mine, în funcția de Șef Secția Maghiară. Nu au venit cu nicio idee inovatoare pentru secția maghiară, nu au înțeles nimic din zona administrativă a funcționării instituției, nu au făcut altceva decât să încerce să-și promoveze propriile proiecte, motiv pentru care, după câteva luni, i-am înlocuit. NU AU FOST ÎN STARE SĂ CONDUCĂ O SECȚIE!

Dumneavoastră doriți să construiți cu ei un teatru. Este ciudată această dorință, nu prin faptul că doriți existența lui, lucru poate normal, ci pentru faptul că ați propus doi diletanți într-ale managementului. Ei nu înțeleg nimic din ce se întâmplă într-o instituție publică, nici din punct de vedere administrativ, nici logistic și nici financiar. Ca dovadă sunt acuzele nefondate pe care le aduc, faptul că au participat la conducerea teatrului, dar, totuși, spun că sunt discriminați, faptul că au putut să schimbe prin propuneri lucrurile din secție, dar nu au făcut-o. I-ați transformat într-un stindard pentru proiectul dumneavoastră electoral. Dacă stindardul dumneavoastră sunt doi oameni care nu încearcă altceva decât să atragă bani în interes personal din Fondurile Bethlen Gábor, atunci aveți mari probleme. Ca manager. Dacă nu ați dorit decât să faceți din ei o trompetă electorală, atunci ați reușit cu prisosință. Dar, dumneavoastră conduceți un partid. Iertați-mă, dar nu ați putut manageria un punct simplu al programului dumneavoastră electoral. Ca de la manager la manager vă întreb: 

CUM VEȚI CONDUCE UN ORAȘ?  

Cu deosebită solicitudine,

Mureșan Petran Emanuel Simion,

Managerului Teatrului de Păpuși Puck, instituție pe care tocmai ați destabilizat-o pentru următorii ani.

P.S.: Exact peste un an, vă voi întreba prin intermediul mass-media cum stați cu Teatrul Maghiar de Păpuși, știind amândoi la fel de bine că după alegeri vine o criză economică în care nu se vor înființa instituții ci, probabil, se vor desființa”.

Conducerea Teatrului de Păpuși Cluj a răspuns și acuzațiilor de discriminarea ale secției maghiare:

1. Colaborarea artistică între secții. Regizorii teatrului (Kovács Ildikó. Mona Chirilă,Varga Ibolya, Călin Mocanu etc.) propuneau proiecte și lucrau cu ambele secții.

2. S-au realizat inclusiv spectacole cu participarea ambelor secții (Tinerețe fără bătrânețe, r. Mona Chirilă, Vasilache și Mărioara, r. Varga Ibolya )

3. În anii 60-80, sub directoratul lui Vasile Dan și Mircea Ghițulescu secția maghiară participă la o serie de turnee și festivaluri internaționale (la Zagreb, Budapesta, Amsterdam, Belgrad, Zalaegerszeg etc.) la paritate cu secția română, în special cu spectacolele trupei de pantomimă, MIM 7.

4. În anii 90 și în primul deceniu al anilor 2000, fluctuația de actori este foarte mare la ambele secții. Salariile sunt foarte mici pentru actori, chiriile sunt mari, tinerii în general nu fac față problemelor. Prima compensare de chirie (director: Mona Chirilă) este acordată actriței Ambrus Tünde de la secția maghiară, pe motive sociale.

5. În 2007 dl. decan al facultății de teatru, Liviu Malița, la cererea directorului Mona Chirilă propune pornirea unei clase de actorie în lb. maghiară, cu cursuri de păpușărie, cu un regim de curs special (adaptabil la programul teatrului de păpuși) pentru a crea oportunitatea formării profesionale a actorilor secției maghiare și pentru a-i ajuta să avanseze de la studii medii la studii superioare. Din secție se înscrie un singur actor. Clasa nu poate fi pornită.

Actorii secției române se înscriu la Facultatea de Teatru și absolvă studiile de actorie.

6. Numărul de premiere și reluări în teatrul de păpuși, timp de decenii era la paritate: câte două premiere și două reluări pe secție în fiecare stagiune.

7. Promovarea personalului. Personalul este promovat la ambele secții în mod just, după același criterii. Deși putem vorbi de o discriminare pozitivă în cazul actorului Urmánczi Jenő, care a fost promovat in anul 2015 (?), de Vadas L. în cea mai înaltă categorie (S1A), fără să aibă studii  superioare de specialitate (actorie sau păpușărie) și fără premii profesionale. La același categorie la secția română actrița Dana Bonțidean, prezintă studii superioare în actorie, premii naționale și internaționale și un dosar de presă cu cronici apreciative.

8.  Sancțiunile și starea de teroare. Din păcate la secția maghiară sunt mult mai multe referate disciplinare (făcute de șefii de secție sau de regizorul tehnic) în ultimii cinci ani, decât la secția română. Sancțiunile sunt nesemnificative. În cazurile cele mai flagrante actorii au absentat nemotivat de la spectacole. Fie că au adormit, fie că au uitat, fie că au anunțat boală, dar nu au adus adeverință medicală. În nici unul dintre cazuri actorii nu au fost sancționați pecuniar, deși au adus prejudicii instituției. În cazul actorilor secției română abaterile disciplinare erau tratate cu mai puțină indulgență.

9. Formarea profesională. În ultimii cinci ani au fost organizate de către conducere cursuri de limbă străină, de canto și de marionete pentru actorii ambelor secții. Pe lângă aceste cursuri, actorii secției maghiare au mai participat de regulă spre final de stagiune și la alte workshopuri (de construcție păpuși, dicție, canto și ritm etc.), organizate în majoritatea cazurilor la Rimetea. Teatrul a contribuit financiar la aceste „tabere de creație”, plătind salariul și diurna actorilor și asigurând transportul.  Cursuri de mânuire pentru actorii tineri ai secției maghiare a ținut și domnul Urmánczi J. contra cost (din aplicații). Doamna Frunzina Anghel sau în anii anteriori pensionării, doamna Doina Dejica, la secția română au făcut aceste cursuri benevol și gratis.

10. „Lipsa de proiecte ”.  Actualul șeful de secție a întocmit în decembrie 2019 un program cu proiectele secției maghiare pentru anul 2020. Despre conținutul acestui program, care cuprinde patru premiere și patru reluări, înlocuiri, participări la festivaluri, la workshopuri, deplasări și turnee secția este informată online și față în față. Se ține și o ședință cu secția, în care se prezintă și se discută proiectele. Proiectele au acordul tuturor angajaților. Din cauza regulilor din perioada de pandemie, proiectele inițiale se modifică, sunt adaptate cerințelor. A rămas numărul de patru premiere și trei reluări. Angajații secției au fost/sunt informați permanent de către șeful secției.

Șeful secției în perioada carantinei a informat secția săptămânal prin scrisori online. În perioada martie-iulie 2020 activitatea s-a organizat conform legilor impuse și au beneficiat de același drepturi pecuniare ca și colegii lor de la secția română.

11. Angajări, contracte, promovări. Angajările și contractele se încheie în același condiții la ambele secții: contractele se prelungesc un an pentru toți actorii. Sunt în curs de promovare trei angajați la sc. maghiară, însă datorită condițiilor impuse de pandemie, partea practică a examenelor s-a anulat în luna septembrie.

12. Șeful secției maghiare se achită de toate obligațiile postului, chiar dacă este angajată cu program redus. Și șeful secției române lucrează în același condiții (nu are avantaje). Postul a fost scos la selecție, dar nu s-a prezentat nimeni.

13. Numărul contractelor de colaborare pt. activitățile secției maghiare este 91, iar la secția română 112. În anumite cazuri beneficiarii contractului sunt ambele secții.

14. Acuzația de discriminare. Nu sunt formulate de inițiatorii petiției actele concrete care dovedesc discriminarea colectivă și individuală a angajaților secției maghiare. În data de 20.08.2020 angajaților secției maghiare li s-a cerut în scris de către managerul instituției, să răspundă dacă au fost discriminați (de către cine, când), dacă discriminarea le-a afectat activitatea profesională, dacă au fost cooptați în Asociația Apropo și dacă cunosc cazuri în care colegii lor au fost discriminați. Din două răspunsuri reiese că nu se înțelege clar termenul de discriminare, iar ceilalți nu au scris nimic. De unde managerul a dedus că nu există acte de discriminare.

15. „Funcționarea secției și stabilirea repertoriului de către persoane care nu cunosc limba și cultura maghiară.” Răspuns: Repertoriul și programele secției sunt propuse de șeful de secție care vorbește limba maghiară și cunoaște cultura maghiară (cu consultarea regizorilor, actorilor și secretarului literar). Proiectele sunt discutate în Consiliul Artistic (cu rol consultativ) și aprobate de către Consiliul Administrativ (cu rol deliberativ), lucru care ar trebui să fie cunoscut petiționarilor, deoarece făceau parte din conducerea teatrului. Pe aceste principii funcționează fiecare teatru bugetat din țară. Aceste principii va trebui să le respecte și noul teatru înființat la cererea petiționarilor. Toți colaboratorii secției au fost angajați la propunerile șefilor secției maghiare.

16. Materialele promoționale și comunicatele de presă sunt bilingve și sunt trimise organelor media și rețelelor de socializare în ambele limbi. Afișele  ambelor secții sunt bilingve (titlurile secției române apar și în limba maghiară, deși legea nu impune acest lucru) Toate informațiile din sediul instituției sunt bilingve. Site-ul instituției este trilingv (română, maghiară și engleză) și este în curs de completare.

17. Prezența secției maghiare la festivaluri internaționale.

Festivalurile internaționale din alte țări selectează cu preponderență spectacole nonverbale cu personal redus. Managerul a cerut de-a lungul timpului șefilor secției maghiare să propună acest tip de spectacol, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Spectacolul Mimorozart a fost înscris în festivaluri internaționale din străinătate, dar reluarea spectacolului nu s-a putut realiza, deoarece regizorul spectacolului nu s-a conformat contractului semnat cu teatrul. În schimb, după ce regizorul „discriminat” Vadas László a realizat spectacolul ”Prin ochii micului prinț” la îndemnul managerului, spectacolul a fost propus la un festival internațional din Ankara, deplasare pentru care Consiliul Administrativ a aprobat suma de 25.000 de lei, iar pentru deplasarea aceluiași spectacol la festivalul internațional de la Kaposvar (Ungaria) s-a aprobat suma de 2500 de lei. Pentru un workshop de cinci zile al actorilor secției maghiare, organizat la Teatrul „Napsugár” , Békéscsaba, s-au alocat 4.000 de lei.  Acești bani erau aprobați din bugetul teatrului. Deplasările în străinătate nu s-au realizat din cauza pandemiei.

18. Sumele cheltuite în anii 2017-2018-2019 de către Teatrul de Păpuși „Puck”, din resursele proprii (bugetate) ale instituției -conform raportului întocmit de domnul contabil șef Florian Roșian - sunt pentru secția română: 105.197.32 de lei, iar pentru secția maghiară : 102.563.16.  Diferența dintre cele două secții este suma de 2.634,16 lei, în favoarea secției române. Însă pe lângă aceste sumele bugetate, proiectele secției maghiare au beneficiat și de finanțări externe.

19. Refuzarea colaborării cu Asociația Apropo.

Teatrul de Păpuși „Puck” a avut un număr considerabil de parteneriate cu asociații și fundații pentru derularea finanțărilor obținute din surse externe (Fundația Corvineum, Magyar Színházi Társaság, Asociația Simeon).  Aceste asociații nu sunt controlate și conduse de către angajații instituției, cum e în cazul Asociației Apropo. Finanțarea în valoare de 15 milioane de HUF( aprox. 43.000 de euro), acordate Asociației Apropo de către Funadția Bethlen Gțbor Alap Zrt., are ca scop finanțarea programelor și investițiilor Teatrului de Păpuși „Puck”, conform site-ului fundației. Între Asociația Apropo și  Teatrul de Păpuși nu există nici un contract de parteneriat. În perioada septembrie-decembrie 2020, în calitate de șef de secție, dl. Urmánczi J. a propus (verbal ) managerului o colaborare cu Asociația Apropo pe fondurile BGA. Managerul a răspuns afirmativ, cu condiția să prezinte și negocieze proiectele finanțate. Dl. Urmánczi nu a prezentat proiectele cerute. Totuși, pe site-ul BGA a apărut la scopul utilizării fondurilor numele Teatrului de Păpuși „Puck”. Managerul și Consiliul Administrativ i-a cerut explicații dl-ui Urmánczi referitor la acest fapt și l-a rugat să prezinte proiectul în care este implicat teatrul. Dl. Urmánczi a refuzat acest lucru. În Consiliul Administrativ, unde a fost invitat, s-a prezentat cu avocatul asociației, făcând presiuni asupra conducerii pentru semnarea contractului de colaborare. Proiectele formulate de dl. Urmánczi prin Asociația Apropo nici până-n prezent nu sunt prezentate conducerii teatrului. De altfel, conducerea teatrului nu este obligată să accepte propuneri de funcționare și programe repertoriale  din partea unui ONG , numai pentru că dispune de fonduri.  Asociațiile cu care colaborează în prezent teatrul, nu sunt conduse de angajații instituției, nu impun managerului proiectele lor și nu compromit buna desfășurare a activității și imaginea teatrului.

Proiecte dedicate promovării activității secției maghiare:

Traducerea monografiei Kovács Ildikó – regizor de teatru de păpuși. Autor Zsuzsa Szebeni, traducere Annamária Năstasă Kovács.  octombrie 2018;

Comemorarea  personalității doamnei Kovács Ildikó – cu ocazia împlinirii a 90 de ani de la nașterea regizoarei. Evenimentul a cuprins programarea a două spectacole, invitarea unuia dintre cei mai importanți actori păpușari din Ungaria (Pályi János), proiecția unui film document din arhiva Televiziunii Române ( Lirica uitată, 1975), în prezența unuia dintre protagoniști, o conferință susținută de Fekete Anetta și Varga Ibolya, o expoziție curatoriată de teatrologul Szebeni Zsuzsa; - decembrie 2017:

În cadrul proiectului Povești din spatele cortinei – organizat anual de ziua Teatrului: sunt distinși artiștii, Doina Dejica, Csortán Márton – 2018, Balló Zsuzsa – 2019, Jakab Ildikó- 2020

Realizarea unui film documentar dedicat istoriei secției maghiare și actriței Balló Szuzsa – 2019 – cu materiale din arhiva foto-video a teatrului;

Organizarea de întâlniri anuale ale artiștilor păpușari maghiari în cadrul Fetivalului Internațional Puck – invitarea tuturot trupelor profesioniste de teatru de păpuși din România și a unor trupe din Ungaria (Veszprém, Debrecen, Budapesta, Pécs etc.);

La fiecare dintre edițiile festivalului sunt programate dezbateri și comunicări moderate de artiști și teatrologi maghiari, ex.:  Colocvii moderate de Demény Péter, Vadas László, Egyed Emese, Varga Ibolya, Szentirmai László(Ungaria), Miglinczi Éva(Ung.), Virág Jenö(Ung.);

În juriul Festivalului Internațional Puck este inclus un reprezentant al comunității artistice maghiare (Zsuzsa Szebeni, Egyed Emese, Katona József);

Includerea Școlii de Teatru din Budapesta în secțiunea Întâlnirile studenților păpușari, Festivalul International Puck, 2019;

Promovarea permanentă a activității secției maghiare, în toate comunicatele de presă ale instituției, în postările pe rețelele de socializare;

Toate afisele program și cele de premieră sunt bilingve; s-a început titrarea spectacolelor maghiare în limba română (prin proiecție) pentru a înlesni accesul publicului român la cultura maghiară.

Comentarii Facebook