Duminica 22 Decembrie

Situație rușinoasă la Aeroportul Cluj, favorizată de lege! Taximetriștii refuză cursele în afara localității, după bunul lor plac. Clientul e la mâna lor!


Fie că ești clujean sau turist  care ajungi pe Aeroportul Cluj-Napoca, încă de la ieșirea din terminalul Sosiri, ai parte de o experiență care nu face cinste orașului de cinci stele.

Dacă vrei să mergi, de exemplu, în Dezmir, taximetriștii au voie să te refuze, conform legii, deși sunt doar câțiva km până acolo, pentru că transportul se poate face DOAR cu acordul acestuia. Asta și fac mulți dintre ei, invocând faptul că ar fi sancționați de poliție dacă acceptă cursa în afara localității. Complet FALS! De fapt, ei nu acceptă cursa dacă este scurtă, folosindu-se lege. Daca este, însă, o cursă lungă, Florești de exemplu, o acceptă fără reținere.

Taximetriștii din Cluj-Napoca pot oricând să refuze o cursă care depășește granița municipiului, profitând de prevederile unei legi pentru a tria clienții și care spune că ieșirea din localitatea în care există autorizația de taxi se face cu acordul șoferului. Taximetrișii susțin că ar putea fi sancționati dacă ies din localitate, însă legea spune clar ca aceștia pot ieși la cererea expresă a clientului și cu acordul taximetristului. Sancțiunile se aplică DOAR dacă transportul se face în afara localității de autorizare pe TRASEE FIXE, stabilite de taximetrist.

Art. 18 din legea 38/20.01.2003
În raport cu localitatea de autorizare, transportatorul autorizat poate executa transportul în regim de taxi în următoarele situații:a) permanent, în interiorul localității de autorizare, la cererea clientului;b) ocazional, între localitatea de autorizare și alte localități sau puncte de interes, numai la cererea expresă a clientului, cu acordul taximetristului, având obligația revenirii în localitatea de autorizare după executarea cursei;

Abia art.19 îi interzice taximetristului să iasă din localitate, dar DOAR dacă acesta face curse regulate pe trasee fixe.  Ori dacă ia clienții în ordinea sosirii pe Aeroportul Cluj și îi duce la destinația cerută, evident că nu sunt curse pe  trasee fixe. 

Articolul 19Este interzis transportul persoanelor în regim de taxi pe trasee fixe, prestabilite de taximetrist, care depășesc localitatea de autorizare.

Prin urmare, nu există nicio prevedere care să interzică taximetriștilor să ducă un client în Dezmir, Jucu, Apahida sau Dâmbu Rotund. Ci doar BUNUL plac al taximetristului. 


Cum pot rezolva autoritățile situația rușinoasă pentru Cluj-Napoca?

Prin acordarea dreptului de intrare în standul Aeroportului doar taximetriștilor care sunt de acord să ia clienții și să îi ducă, chiar dacă vor să meargă doar 2-3 km. Nu să "vâneze" curse lungi!


Situația refuzului de a duce clienții în zonele limitrofe municipiului se repetă zilnic pe Aeroportul Cluj-Napoca. Legea 38 este din 2003, adică a fost adoptată acum 20 de ani. Între timp, marile orașe s-au extins mult în zonele limitrofe. Cluj-Napoca, de exemplu, a depășit demult granițele, extrem de mulți oameni alegând să locuiască în localitățile de la marginea municipiului: Apahida, Jucu, Dezmir, Dâmbu Rotund, Florești, Gilău etc.

O clujeancă a ajuns zilele trecute la Aeroportul Cluj și a cerut unui taximetrist să o ducă până în Dezmir. Șoferul a refuzat spunând că nu are voie să părăsească raza municipiului și că riscă să fie amendat de poliție. Polițistul care era de serviciu în acel moment a confirmat că taximetristul nu este obligat să o ducă.  Un alt taximetrist aflat în rând, de la altă firma, a preluat cursa fără probleme, semn că unii caută orice ”ajutor” pentru a putea refuza cursele scurte. De altfel, cursa a fost oricum 24 de lei, dar unii dintre  taximetriștii care stau în stand în Aeroport preferă să nu lucreze, decât să facă o cursă de 24 de lei.

taxi.jpg

Știri de Cluj a întrebat Primăria Cluj-Napoca, cea care emite autorizațiile de taxi, despre această situație, iar răspunsul a fost că taximetristul avea dreptate: ”Taximetristul poate refuza o cursă, dacă aceasta nu se află pe raza municipiului Cluj-Napoca, în conformitate cu Legea nr. 38/2003”.

Ioan Pugna, vicepreședintele Asociației Taximetriștilor din Cluj a precizat că Legea 38 arată că aceste curse se pot face ”ocazional, între localitatea de autorizare şi alte localităţi sau puncte de interes, în trafic interurban, numai la cererea expresă a clientului, cu acordul taximetristului;

Cursele în afara localității de autorizare, conform autorizației de transport, cu emiterea documentului de plata (factura/chitanta fiscala) se efectuează la un tarif negociat și acceptat de ambele parti. Pentru circulaţia în afara localităţii autorizate, tariful pe distanţă poate fi cu maximum 80% mai mare decât tariful aplicat în localitate, dacă clientul nu utilizează taxiul pe parcursul de întoarcere.

Conform legii 38, părăsirea localității de autorizare  se poate face DOAR cu acordul taximetristului. Dacă este oprit de poliție poate fi sancționat”, a mai spus Pugna.

Primăria Cluj-Napoca este cu ochii pe taximetriștii de la Aeroportul Cluj

Poliția locală desfășoară periodic acțiuni de verificare a activității de taximetrie în incinta aeroportului internațional, în colaborare cu Poliția Transporturi. De la începutul anului 2023 și până în prezent s-au desfășurat 36 astfel de acțiuni, inclusiv pe timp de noapte, fiind aplicate 21 de sancțiuni contravenționale în conformitate cu prevederile  Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere și ale Regulamentului local de taximetrie aprobat prin H.C.L. nr. 737/2019. Dintre acestea, 3 sancțiuni s-au aplicat pentru refuz de efectuare a curselor taxi, respectiv pentru pretinderea unor tarife mai mari decât cele prevăzute pe bonul client, 2 contravenienți fiind colaboratori ai societății EMIRADU SRL (Activ Taxi). Această societate asigură activitatea de dispecerat taxi pentru 28 de colaboratori, persoane fizice autorizate sau societăți comerciale, deținători de autorizații taxi. În luna decembrie 2022, SC EMIRADU SRL a fost sancționată contravențional cu amenda de 5.000 lei, pentru neregulile constatate în activitatea de dispecerat taxi desfășurată.

De fiecare dată când ne sunt semnalate nereguli privind activitatea de taximetrie din incinta aeroportului, cu date concrete, taximetriștii respectivi sunt identificați și sancționați contravențional, iar situațiile sunt transmise Serviciului Rețele edilitare și transport pentru analiza posibilității suspendării autorizațiilor taxi respective, pe o perioadă cuprinsă între 1 și 3 luni”, precizează Biroul de presă al Primăriei Cluj-Napoca.

Comentarii Facebook