Duminica 22 Decembrie

Spark, școala online construită pe dorințele elevilor: Elevii fac în timpul lor, în ritmul lor, când doresc. Noi le dăm contextul, restul e la alegerea lor


Spark este un liceu internațional online, în format hibrid, care, prin colaborare cu școli internaționale, plănuiește să creeze un nou sistem de învățământ online, bazat pe dorințele tinerilor elevi. La acest liceu se pot înscrie adolescenți din toată lumea, majoritatea activităților și materiei fiind online. Totuși, elevii vor avea șansa de a participa în tabere, de a pune în practică cele învățate în laboratoare, firme și proiecte.

Este hibrid pentru elevi, pentru profesori. Mare parte a muncii lor va fi online, cu elevii și va fi hibrid în momentul în care vor fi în tabere de specialitate, de exemplu pentru știință. Pentru că taberele de știință trebuie să fie aplicate, practice și asta se cere și la examenele Cambridge de știință. Profesorii, mare parte a timpului, sunt online cu elevii. Copiii vor fi mai mult hibrid, adică vor parcurge cursurile în ritmul propriu, vor primi feedback personalizat săptămânal și vor putea să fie în hub-urile acestea locale, să învețe unii de la alții, să se sprijine, să-și creeze propriile proiecte”, explică Ruxandra Mercea, fondatoarea Spark.

Spark va fi dedicat exclusiv elevilor de liceu

Spark va fi liceu, deoarece cursurile online sunt greu de „digerat” pentru copiii de grădiniță sau din clasele primare, după cum a dovedit pandemia de COVID-19. În plus, Ruxandra Mercea consideră că adolescenții sunt mult mai independenți și motivați, astfel că le-ar fi mai ușor să se descurce în sistem online:

Focusul nostru e liceul, pentru că am văzut în pandemie cât de greu le este copiilor de primar sau grădiniță să fie online. Adolescenții sunt mult mai independenți, autonomi și motivați, atunci când își aleg toate materiile. Pentru că în Spark vine un copil și dintr-o listă lungă de materii vine și spune: „Mă interesează asta, asta și asta pentru că mă va ajuta să ajung acolo.

Mare parte a conținutului este de sine stătător și îl fac în timpul lor, când doresc, în ritmul lor. Feedback-ul săptămânal îl primesc în timpul lor, își planifică cu profesorii când se văd, să le răspundă la întrebări, să le dea feedback pe lucrări.

Spark se concentrează foarte mult pe libertatea de alegere a tinerilor, care își vor stabili singuri programul de cursuri, de învățat, cât și timpul liber, munca în comunitate sau firme și vacanțele. Acest concept este potrivit pentru elevii care sunt sportivi de performanță și nu au timp de cursurile fizice normale oferite de sistemul de învățământ clasic sau pentru copiii care călătoresc mult împreună cu părinții. Cursurile sunt disponibile 12 luni pe an, astfel că vacanțele nu sunt stabilite de Spark, ci fiecare elev în parte își stabilește vacanțe de-a lungul anului școlar. Pe scurt, nu prea contează când te ocupi de cursuri, atâta timp cât o faci.

Noi le dăm contextul: vrem să decizi să faci un proiect de implicare în comunitate, să faci 2 săptămâni de muncă în companii. Niște obiective. Când le faci, cum le faci e la tine. Și le vei face, pentru că altfel nu vei primi diploma.

Spark are o cultură organizațională, care funcționează pe cele 4 dimensiuni: academic, leadership,  well being și educație globală.

Ce înseamnă educație globală?

Pe lângă materiile de bază, Spark învață tinerii să se implice în societatea în care trăiesc, astfel că face parte din cursurile lor să-și pună, într-un fel sau altul, amprenta în comunitatea în care trăiesc:

În fiecare săptămână copiii lucrează pe un proiect propriu de implicare în comunitate, de a face diferența în comunitatea în care trăiesc. A doua componentă este să participe la schimbul de experiență, tabere, conferințe, fizic sau online cu școlile partenere. Sperăm să aibă cât mai multă experiență din asta.

Pentru a fi cât mai atractiv, conceptele după care se ghidează fondatorii Spark au fost construite pe baza discuțiilor cu tineri. Ce înseamnă pentru adolescenți Fit for Future Education?

Liceul nostru a fost creat împreună cu adolescenții. Și ei ne-au răspuns că Fit for Future Education pentru ei înseamnă 3 lucruri: să-și aleagă materiile, atât academice, cât și de dezvoltare a lor personală, a doua componentă este să aibă orientarea în carieră, în liceu și a treia este dacă au nevoie de sprijin să intre la facultăți. Acestea sunt 3 componente pe care adolescenții le vor și noi le oferim.”

Fiind o școală internațională, cursurile vor fi în limba engleză. Din acest motiv, elevii care optează pentru Spark, au nevoie de un nivel înalt de cunoștințe în limba engleză. Totuși, vor fi adăugate opțiuni pentru cursuri de învățare a limbii române:

Cursurile sunt în engleză. Luăm în considerare pentru diaspora, adolescenții să aibă cursuri de limba română, pentru că știm familii de români în America, părinții n-au mai vorbit română, dar au un copil adolescent care ar vrea să învețe limba română. Așa că luăm în considerare ideea de a oferi aceste cursuri de limba română pentru copiii români din diaspora.

Profesorii care vor face parte din Spark sunt profesori de la școlile de top din lume, precum școli din Statele Unite ale Americii, Anglia, Australia, Canada și Germania, inclusiv Transylvania College, din Cluj-Napoca.

Prima școală care duce conținutul în Spark este Transylvania College, dar nu este singura. Am început să vorbim cu școli foarte bune internaționale, ca ele să ofere conținutul elevilor.

Elevii vor face sport individual

Elevii vor putea face orice sport își doresc, de trei ori pe săptămână, făcând dovada mentorului lor:

Fiind un liceu hibrid, vrem să avem flexibilitate. Sportul este un lucru esențial în viața tinerilor. O altă componentă a educației globale este să facă de minim 3 ori pe săptămână sport și să ne demonstreze că fac asta. Ce sport fac e alegerea lor. Avem mentor personal al fiecărui copil, care se va uita la el să vadă dacă e pasionat de ciclism, dar alt elev care nu face deloc sport, acest mentor îi va spune : „Până săptămâna viitoare ce începi? Începi să faci mai mulți pași, începi să alergi? Dar e nevoie să începi.

Spark nu are nevoie de o acreditare românească

Fiind o școală internațională, Spark va avea acreditare internațională, în special de la o organizație care oferă astfel de acreditări școlilor diferite.

Avem diferite acreditări, una dintre acreditări este  în curs de obținere cu o organizație care acreditează altfel de școli decât cele fizice, internaționale. Și va fi acreditată de către ei, sunt și cei care ne acreditează ca și școală fizică.

În acest moment nu e nevoie de acreditare pentru că noi îi pregătim pe copii pentru examenele Cambridge, pe care ei aleg în care dintre centre, din țară sau din străinătate, vor să meargă să le dea. Deci practic nu e nevoie de o acreditare românească, ci vom avea o acreditare internațională, ca o școală internațională”, a adăugat Ruxandra Mercea.

Cât costă un an școlar la Spark?

Spre deosebire de alte școli private internaționale, Spark dorește să le ofere o șansă și copiilor cu potențial, ai căror părinți nu dispun de resurse financiare bogate:

Ne-am dorit să creem o școală disponibilă financiar pentru familii care nu își permit școli internațională, unde știm că costurile sunt ridicate. Pe an, full-time, este maxim 6.000 de euro pentru un elev, part-time, depinde câte materii își aleg. Școlile internaționale fizice au taxe de 20.000 de euro pe an.

De menționat este că la Spark pot merge și elevii de clasa a X-a, a XI-a sau chiar a XII-a. Astfel, un elev care a terminat acum clasa a IX-a, la un liceu de stat, poate opta pentru Spark în toamnă. 

Există opțiunea ca elevul să rămână atât la școala de stat, cât și part-time la Spark:

Ne așteptăm ca în toamnă să avem 100 de elevi full-time și part-time. Pentru că adolescenții din țară și din străinătate pot să aleagă să continue să fie la o școală de stat și să își ia anumite materii cu noi sau pot să aleagă să nu mai fie într-o școală de stat sau internațională și să fie full-time cu Spark.

Examenul final nu este clasicul bacalaureat, ci constă în mai multe evaluări de-a lungul anilor de liceu. Totuși, acest echivalent al bacalaureatului este recunoscut în peste 150 de țări, astfel că, în cazul în care elevul dorește să continue o facultate în țară, poate intra fără probleme, la fel ca cei care au terminat un liceu de stat.

Vor avea examene la final de clasa a XI-a și la final de clasa a XII-a și compun echivalentul BAC-ului. Sunt maxim 3 materii, cu 2 sau 3 probe fiecare. Ei nu au bacul, au o serie de examene care compun echivalentul bacului.

Certificatele Cambridge sunt recunoscute în peste 150 de țări, inclusiv în România. Avem elevi la foarte multe facultăți în România, de la psihologie, la medicină, politehnică și experiența din Transylvania College ne-a arătat că inclusiv copii care au venit pentru un timp limitat în România au decis să rămână în România la facultate”, a conchis Ruxandra Mercea.

Spark speră ca în 10 ani de acum, să se bucure de 10.000 de elevi înscriși din toată lumea. Platforma Spark este deja funcțională pentru cei care își doresc mai multe informații cu privire la ce oferă educația online Spark și aplicația pe care vor avea loc cursurile va fi testată public în această toamnă.

Comentarii Facebook