Vineri 22 Noiembrie

STOP Junglei Trotinetelor! Numărul accidentelor GRAVE din Cluj, în care au fost implicate trotinete, a crescut de 20 de ori în 4 ani


Pericolul pe două roți, așa li se mai zice trotinetelor electrice! Numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național.

Potrivit datelor Inspectoratului General al Poliţiei Române, preluate și prezentate opiniei publice în luna septembrie 2022 de către Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național. Pe lângă statistica deloc încurajatoare dată de numărul de accidente grave, trebuie amintite și numeroasele accidente minore.

Majoritatea acestor accidente se produc din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârşite în trafic: neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, neacordarea priorităţii vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers şi circulaţia pe sens opus.

Nu trece o zi în Cluj-Napoca, făra ca un conducător de trotinetă electrică să nu fie văzut conducând pe un trotuar sau făcând slalom printre pietoni și/sau mașini, circulând cu viteză în zona grădinițelor, școlilor, spitalelor, parcurilor sau fiind văzuți doi conducători pe o trotinetă. Autoritățile se fac că nu văd această problemă, considerând-o de o importanță secundară, însă numărul de accidente crește anual”, explică Mihai Curteanu de la Asociația Metro Urban.

În ultimii doi ani, mai multe asociații și persoane fizice, chiar prin intermediul petițiilor au solicitat o legiferare/reglementare mai drastică, interzicerea parțială sau totală a folosirii acestor vehicule în orașe. 

Metro Urban consideră utilă trotineta electrică din perspectiva mobilității alternative dar în condiții de deplină siguranță pentru pietoni și chiar participanții la trafic, nu în condițiile de astăzi, de haos, în care mulți conducători de trotinete electrice pun în pericol siguranța pietonilor, în special copiilor și seniorilor comunității noastre” precizează Vladimir Dan, Metro Urban.

Asociația Metro Urban are o serie de propuneri pentru mai multe instituții clujene, care ar putea soluționa problemele cauzate de trotinete în Cluj-Napoca.

„Metro Urban Cluj solicită:

Inspectoratului de Poliție Județean Cluj aplicarea mai sârguincioasă a prevederilor legale - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2020 a fost modificată și completată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul reglementării regimului juridic aplicabil circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice.

Membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca – PNL, UDMR, USR și PSD dezbaterea și apoi completarea regulamentului (https://primariaclujnapoca.ro/consiliu-local/hotarare-de-consiliu/hotararea-790-din-2020/)care privește condițiile de utilizare a trotinetelor electrice de pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, în vederea creșterii siguranței pietonilor, participanților la trafic și conducătorilor de trotinete electrice. 

Propunerile Metro Urban:

  • Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă în zonele de acces în gradinițe, școli, licee, universități, piețe agroalimenatare, complexe comerciale, precum și în zonele în care sunt amplasate terase de alimentație publică și târguri sezoniere. Amplasarea/staționarea trotinetelor electrice se va face la limita acestor zone astfel încât să nu obtureze accesul și să îngreuneze circulația;
  • Se interzice deplasarea în paralel cu un alt vehicul electric individual sau cu două roți;
  • Se interzice folosirea de către utilizator de accesorii sau dispozitive mobile (telefon, smartphone, tablete, etc), inclusiv căști audio, atunci când conduce o trotinetă electrică;
  • Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă pe scări sau pasaje pietonale, pe malurile râurilor sau lacurilor;
  • Dat fiind faptul că în marea lor majoritate, utilizatorii de trotinete electrice sub 18 ani folosesc aceste echipamente fără a avea minime cunoștiințe de legislație rutieră și fără a-și asuma responsabilitatea consecințelor care vin la pachet cu un stil de condus imprudent, considerăm oportună dezbaterea în Consiliul Local Cluj-Napoca, apoi la nivel legislativ, parlamentar -  interzicerea folosirii trotinetelor electrice de către persoanele sub 18 ani, în prezent limita de vârstă fiind de 16 ani.

Considerăm că aceste propuneri vor crea un climat public mai sigur, astfel încât siguranța și buna desfășurare a traficului să fie în interesul tuturor participanților.”, se arată în comunicatul Metro Urban. 

Având în vedere că actualul regulament corespunde, în opinia noastră, doar parțial noilor realități relevate de cea mai recentă statistică a Inspectoratului General al Poliţiei Române, Metro Urban înaintează membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca, propuneri pentru completarea regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice de pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, propuneri inspirate din practica altor administrații locale – București, Iași, Timișoara, Sibiu și Brașov” a declarat Horia Nasra – Metro Urban.

Comentarii Facebook