STOP Junglei Trotinetelor! Numărul accidentelor GRAVE din Cluj, în care au fost implicate trotinete, a crescut de 20 de ori în 4 ani
Pericolul pe două roți, așa li se mai zice trotinetelor electrice! Numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național.
Potrivit datelor Inspectoratului General al Poliţiei Române, preluate și prezentate opiniei publice în luna septembrie 2022 de către Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național. Pe lângă statistica deloc încurajatoare dată de numărul de accidente grave, trebuie amintite și numeroasele accidente minore.
Majoritatea acestor accidente se produc din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârşite în trafic: neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, neacordarea priorităţii vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers şi circulaţia pe sens opus.
„Nu trece o zi în Cluj-Napoca, făra ca un conducător de trotinetă electrică să nu fie văzut conducând pe un trotuar sau făcând slalom printre pietoni și/sau mașini, circulând cu viteză în zona grădinițelor, școlilor, spitalelor, parcurilor sau fiind văzuți doi conducători pe o trotinetă. Autoritățile se fac că nu văd această problemă, considerând-o de o importanță secundară, însă numărul de accidente crește anual”, explică Mihai Curteanu de la Asociația Metro Urban.
În ultimii doi ani, mai multe asociații și persoane fizice, chiar prin intermediul petițiilor au solicitat o legiferare/reglementare mai drastică, interzicerea parțială sau totală a folosirii acestor vehicule în orașe.
„Metro Urban consideră utilă trotineta electrică din perspectiva mobilității alternative dar în condiții de deplină siguranță pentru pietoni și chiar participanții la trafic, nu în condițiile de astăzi, de haos, în care mulți conducători de trotinete electrice pun în pericol siguranța pietonilor, în special copiilor și seniorilor comunității noastre” precizează Vladimir Dan, Metro Urban.
Asociația Metro Urban are o serie de propuneri pentru mai multe instituții clujene, care ar putea soluționa problemele cauzate de trotinete în Cluj-Napoca.
„Metro Urban Cluj solicită:
Inspectoratului de Poliție Județean Cluj aplicarea mai sârguincioasă a prevederilor legale - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2020 a fost modificată și completată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul reglementării regimului juridic aplicabil circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice.
Membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca – PNL, UDMR, USR și PSD dezbaterea și apoi completarea regulamentului (https://primariaclujnapoca.ro/consiliu-local/hotarare-de-consiliu/hotararea-790-din-2020/)care privește condițiile de utilizare a trotinetelor electrice de pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, în vederea creșterii siguranței pietonilor, participanților la trafic și conducătorilor de trotinete electrice.
Propunerile Metro Urban:
- Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă în zonele de acces în gradinițe, școli, licee, universități, piețe agroalimenatare, complexe comerciale, precum și în zonele în care sunt amplasate terase de alimentație publică și târguri sezoniere. Amplasarea/staționarea trotinetelor electrice se va face la limita acestor zone astfel încât să nu obtureze accesul și să îngreuneze circulația;
- Se interzice deplasarea în paralel cu un alt vehicul electric individual sau cu două roți;
- Se interzice folosirea de către utilizator de accesorii sau dispozitive mobile (telefon, smartphone, tablete, etc), inclusiv căști audio, atunci când conduce o trotinetă electrică;
- Amplasarea/parcarea/staţionarea trotinetelor electrice de către operatorii şi utilizatorii trotinetelor electrice este interzisă pe scări sau pasaje pietonale, pe malurile râurilor sau lacurilor;
- Dat fiind faptul că în marea lor majoritate, utilizatorii de trotinete electrice sub 18 ani folosesc aceste echipamente fără a avea minime cunoștiințe de legislație rutieră și fără a-și asuma responsabilitatea consecințelor care vin la pachet cu un stil de condus imprudent, considerăm oportună dezbaterea în Consiliul Local Cluj-Napoca, apoi la nivel legislativ, parlamentar - interzicerea folosirii trotinetelor electrice de către persoanele sub 18 ani, în prezent limita de vârstă fiind de 16 ani.
Considerăm că aceste propuneri vor crea un climat public mai sigur, astfel încât siguranța și buna desfășurare a traficului să fie în interesul tuturor participanților.”, se arată în comunicatul Metro Urban.
„Având în vedere că actualul regulament corespunde, în opinia noastră, doar parțial noilor realități relevate de cea mai recentă statistică a Inspectoratului General al Poliţiei Române, Metro Urban înaintează membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca, propuneri pentru completarea regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice de pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, propuneri inspirate din practica altor administrații locale – București, Iași, Timișoara, Sibiu și Brașov” a declarat Horia Nasra – Metro Urban.
41 Comentarii
Sunt multi comentatori pe aceste stiri
Citesc stiri si comentarii , imi spune si mie CINEVA ce inseamna "cuvantul " BRO , vine de la Varza de BROcsel ?.
baros ! rupte !!!
De vina sunt rechinii imobiliari in goana dupa strans averi. In mod normal ar trebui construite cartiere noi cu infrastructura aferenta, sosea, metrou usor pista de bicicleta, etc. Dar infrastructura costa o gramada de bani dezvolatatorii" plii n-ar mai face milioane peste noapte, plus coruptii care dau autorizatii n-ar mai incasa bani ca n-ar avea… Citeste mai departe
@Alex:
asa este BRAVO =in sfarsit.
Si rechinul alb cel mare este culmea, Piticul penal.... sper ca va raspunde odata pentru ce a facut rau
@Alex: Ceausescu a lasat prea mult spatiu verde si parcari intre blocuri. Pe vremea lui Boc s-au construit blocuri intre blocurile din Manastur si alte cartiere.
@Alex: tot ce ai scris e Adevarat !!
Cum is aia doi conducatori pe trotineta?:)) Adica fiecare tine o parte din ghidon?
@Orbit: Nu, ei stau precum fetele de la Căpâlna...
Politie rutiera zero, aia a primariei la fel, piste fara continuitate, totul e vraiste. Fain la Cloooj. Fundene, ce chestie mareata.
Mue boc , si politia locativa
@Liviu Alexia:
bravo Liviu !!!!
Adevar si civism in sfarsit
Ne-am lamurit si cu asta. Vaneaza sinecura , un zero barat ca si stapanul sau, Boc Emil.
dai dracului sa crape !!!
Azi ..numai un pic ca nu amdat de asfat >cu doua gunoaie de studenti pa strada fabricii de zahar !!TRECERE DE PIETONI !>>> MI SA RUPE !!!
Lasati-i sa circule ! Lasati-i sa vina la Mine!
@D-zeu:
Ba lasa-i la mine !!! ii astept cu un cazan plin de rahat fierbinte
Trafic infiorator, benzi blocate de parinti in jurul scolilor, studentii din Vinituria ocupa orice loc de parcare sau unde mai puteai lasa masina, strazi inguste, fara centura, fara inele, pasaje, pasarele, etc etc. Acum apare Omul de Curte cu nume predestinat care ridica exponential pericolul Trotinetei, hai clujeni neaosi si deranjati, astia is devina,… Citeste mai departe
Eu calc pe orice vehicul ca nu are asigurare.
Pe lângă problemele de deplasare o problemă mare e și cu cele din sistemul "share", care sunt parcate de-a valma pe trotuare, de nu ai loc de multe ori de ele. Oricât de "reglementată" e problema asta prin ceva hotărâre de CL, de facto vedem că sunt multe situații când nu mai ai loc de ele.
Fara permis de conducere nu ai ce cauta pe un drum public, fie pe trotineta, bicicleta sau skate!
@ttt: Sa fie obligatoriu permisul si casca si pentru pietoni. Si sa se uite in spate si sa semnalizeze cand merg o jumate de metru mai in stanga/dreapta pe trotuar.
@.: si sa puna triunghiuri reflectorizante cand se leaga la sireturi
@pieton:
S-auzim numai de bine.
Trotinetistii care merg incet sunt amendati constant prin plata la minut. Se incurajeaza vitezomania de catre firmele de inchiriere, normal ca sunt multe accidente.
@.: Comic, dar asa e. Asta explică de ce ăia cu trotinete inchiriate merg ca tampitii
@Diplo: E intentionat facut asa. Cei cu trotineta inchiriata sunt fortati sa mearga ca tamptitii. Din cauza asta se introduce rca obligatoriu pentru orice trotineta electrica. Multi care voiau sa-si cumpere trotineta electrica si s-o foloseasca rar, nu mai cumpara, sa nu se complice cu rca. Astfel multinationalele de inchiriat ii vor avea si pe astia… Citeste mai departe
@Diplo: Altfel primaria/guvernul ar putea obliga multinationalele sa renunte la plata de minut. Sa fie taxa pe kilometru si diferenta de nivel urcata. Si suplimentar pe minut doar daca mergi extrem de incet, doar daca ai o medie de sub 10 km/h.
nu ii nevoie de legi noi. avem legi care reglementeaza folosirea vehicolelor. ii nevoie de politisti de la rutiera sa dea amenzi pentru folosirea ne corespunzatoare a vehicolelor.
@AdevaratuEu: n-avem destui politisti ca sa se ocupe de handicapatii de la volan SI de pe trotinete.
@ramanem fara politisti: deacord cu tine, de asta am si zis ca ne trebe politisti la rutiera. nu jandarmi, nu locali ci politisti de la politia rutiera.
@AdevaratuEu: Se spune vehicul nu vehicol.
Ii vezi peste tot pe handicapatii astia. Nu poti umbla pe trotuar ca pieton pentru ca se plimba tampitii astia. Uneori sunt cate doi pe o trotineta si merg printre oameni in zonele foarte aglomerate. Dupa ce termina, isi lasa rahaturile pe mijlocul trotuarului, ca sa le puna fraierii la loc.
Masini si trotinete pe trotuare, pentru ca oamenii… Citeste mai departe