STOP Junglei Trotinetelor! Propunere de la Cluj: Trotinetele electrice să fie asimilate parțial categoriei „moped” din Codul Rutier
Asociația MetroUrban Cluj cere ca ”trotinetele electrice să fie asimilate parțial categoriei „moped” din Codul Rutier”.
MetroUrban a deschis o discuție publică în legătură cu pericolul reprezentat de aceste trotinete. Acum, reprezentanții Asociației cer parlamentarilor să includă trotinetele în Codul Rutier, la categoria ”moped”, iar pentru a le folosi să fie nevoie de ”curs de legislație rutieră obligatorie, viteza limitată la maxim 15 km/h, echipament de protecție obligatoriu – cască și asigurare obligatorie!”
”Metro Urban susține că amendamentul depus de deputatul Andronache Gabriel - <<trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice să aibă viteza limitată la maxim 15 km/h>> este curajos și relevant, însă considerăm că acesta trebuie acompaniat de: curs de legislație rutieră obligatorie, echipament de protecție obligatoriu – cască și asigurare obligatorie!”, arată semnatarii acestui apel, Vladimir DAN, Alin DANCI, Mihai CURTEANU și Horia NASRA.
Ce propun cei de la Asociația MetroUrban Cluj
Trotinetele electrice să fie asimilate legislativ mopedelor conform ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002, următoarele:
- Articolul 14 - (1) Mopedele „scuterele”, se înregistrează de către consiliile locale, care ţin şi evidenţa acestora; Articolul 15 - (3) Autoritatea care înregistrează mopedele “scuterele” eliberează proprietarilor acestora, certificate şi plăcuţe cu numere de înregistrare, conform categoriei din care fac parte.
- Articolul 36 - (2) Pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor și persoanele transportate pe acestea au obligația să poarte casca de protecție omologată.
- Articolul 70 - (3) Bicicletele și mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
- Articolul 76 - (1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepția celor cu tracțiune animala, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație, conform legii.
Potrivit datelor Inspectoratului General al Poliţiei Române, preluate și prezentate opiniei publice în luna septembrie 2022 de către Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național.
Pe lângă statistica deloc încurajatoare dată de numărul de accidente grave, trebuie amintite și numeroasele accidente minore.
4 Comentarii
Inititiativa lui peste imputit, semnata de handralai "politicieni". Si iata de ce:
1) cer sa aiba lumini, dar nu precizeaza sa fie si corespunzatoare. In momentul de fata, alea verzi (afacerea primariei) iti baga raza mortii fix in ochi, fie ca esti pieton sau conducator auto.
Dar sunt legale conform politiei rutiere Cluj, care, pentru a… Citeste mai departe
Cursurile de legislatie rutiera ar trebui sa fie obligatorii din gimnaziu ( pt. clasele primare macar la nivelul de semne rutiere + obligatiile ca pietoni ) + liceu. Poate -poate in felul acesta vom avea pietoni, conducatori auto / motocilclete/ trotinete/ biciclete mai disciplinati.
@Tit: nu is io foarte in varsta da replica asta pare potrivita: pe vremea mea ce ai zis tu se numea educatie civica si se facea prin clasa a 4a daca imi aduc bine aminte.
Pe lângă problema circulației acestor vehicule să nu uităm și de cea a parcării/depozitării. Acum tot spațiul public (a se citi trotuare) sunt invadate de ele, parcate unde se cuvine și e loc, dar mai ales NU. Reglementările sunt foarte generoase pentru ei, dar din păcate nici măcar astea nu prea se respectă.