STUDIU în Cluj - Din cauza sărăciei, peste 40% dintre elevi nu au urmat şcoala online în pandemie. Părinți nu le-au putut asigura mâncare


Impactul pandemiei asupra copiilor din mediul rural: 40% dintre părinți nu au reușit să asigure alimentele și produsele de bază. Doar 60% dintre elevi au făcut şcoală online.

Peste 60% dintre părinții din mediul rural nu au lucrat în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de Fundația World Vision România. 

În jur de 40% dintre părinți nu au reușit să asigure alimente, rechizite pentru copii, produse de igienă, curățenie ori medicamente sau le-au asigurat parțial.

Şcoala online nu a fost posibilă pentru toți copiii în România offline: Peste 40% dintre elevi nu au participat la şcoala online. 

1 din 3 părinţi spun că nu au petrecut mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, deşi aceștia ar fi avut nevoie de suport socio-emoțional sporit.

Viaţa pentru copiii din mediul rural s-a înrăutăţit considerabil în perioada pandemiei, arată o cercetarea realizată de World Vision România în perioada 10 mai – 27 iunie 2020.  La nivel național, peste 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionați nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.

Cercetarea derulată de Fundația World Vision România face o radiografie a bunăstării copilului din mediul rural în perioada pandemiei de COVID-19, urmărind trei aspecte esențiale: bunăstarea materială, cea emoțională și accesul la educație. Rezultatele cercetării arată că la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine. Mai mult, pe măsură ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creşte, nivelul de bunăstare emoţională şi educaţională a copilului scade considerabil. 

Familiile și gospodăriile vulnerabile din județul Cluj, pe minus la alimente, produse de curățenie și igienă sau medicamente 

Cercetarea şi-a propus să evalueze dacă familiile din comunitățile în care World Vision activează şi-au diminuat veniturile în pandemie.

Situația la nivelul județului Cluj se prezintă astfel:

Aproape 28% dintre respondenţi au declarat că veniturile le-au scăzut din cauza concedierii, a şomajului tehnic ori a imposibilităţii de a mai lucra cu ziua. Pentru alţi peste 30% dintre părinţii respondenţi, asistați social, însă, pandemia nu a făcut decât să le adâncească problemele. Părinţii au fost întrebaţi dacă reuşesc, în situaţia dată, să asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.  

Peste 40% au fost nevoiți să adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare. 

28% dintre cei care au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor declară ca au rămas fără locuri de muncă, din cauza concedierii, a șomajului și imposibilității de a lucra cu ziua. 

Peste 50%  dintre respondenţi nu au reușit să asigure alimentele sau le-au asigurat parțial. 

Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienă lucrurile nu au stat mai bine: mai bine de 50% dintre părinți nu au reușit să le cumpere ori le-au achiziționat parțial.  

Şcoala online nu a fost posibilă în Clujul... offline

Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online, dar 30% dintre dintre aceștia și-au făcut temele sau proiectele cerute. În schimb, aproape 9% dintre elevi nu au participat în niciun fel la școala online. De asemenea, doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online, restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online. Aproape 60% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie; 13% dintre respondenții din județul Cluj afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă. Doar 27% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei; 22 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea!

Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de școală din mediul rural, din comunitățile în care Fundația activează. La nivelul județului Cluj au răspuns întrebărilor 17 directori, conform cărora, noul an școlar va începe sub următoarele auspicii:

1 din 4 școli nu are conexiune la Internet.

8 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală.

74% dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.

60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 13% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.

Emoţiile copilului, neglijate în mediul rural în perioada pandemiei

Peste o treime dintre părinții chestionați (32%) nu și-au lăudat niciodată copilul sau au făcut-o doar câteodată în perioada pandemiei și tot atâția au declarat că își îmbrățișează copiii necondiționat doar câteodată sau deloc. De asemenea, aproximativ 35% din respondenții părinți din județul Cluj nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, când aceștia ar fi avut nevoie de suport socio-emoțional sporit. Cu toate acestea, proporția părinților care consideră că au gestionat pozitiv starea de tensiune indusă de pandemie a fost de aproape 81%. 

Se remarcă din nou faptul că proporția părinților care nu au oferit copiilor confortul emoțional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic. 

Rezultatele studiului ne-au arătat, încă o dată, că urmele lăsate de pandemie au adâncit sărăcia și au accentuat factorii care influenţează negativ bunăstarea oamenilor din mediul rural. Se evidențiază foarte clar relația strânsă între bunăstarea emoţională, accesul la  educaţie, implicarea părinţilor în viața școlară a copiilor și vulnerabilitatea economică a familiei. Cei care şi-au pierdut total sau parţial veniturile din cauza crizei ori cei care sunt asistaţi sociali sunt şi cei care nu au acces la educaţie, deşi declară că educația ar însemna supravieţuire și singura şansă a copiilor de a ieşi din sărăcie. Atunci când ne uităm la bunăstarea emoţională, starea de bine şi climatul în care un copil trebuie să se dezvolte, devine evident că familiile vulnerabile trebuie ajutate, în special cu şedinţe de consiliere psiho-emoţională şi educaţie parentală. Pe lângă programele de susținere a copiilor prin care am ajutat peste 20.000 de copii și familiile acestora în perioada pandemiei, World Vision continuă în comunităţile rurale un program foarte important în acest sens: ‚,Școala Părinților’’, prin care părinții sunt însoțiți, pas cu pas, de consilieri, asistenți sociali și psihologi să depășească situații dificile în creșterea și educarea copiilor. De asemenea, este important de amintit că, în mai puțin de două luni, începe școala...nu știm în ce formă, dar cursurile vor fi reluate, iar acești copii au nevoie de intervenție imediată pentru a nu rămâne în urmă. Facem un apel la solidaritate şi îi invităm pe toți care pot și doresc să contribuie la Fondul de Urgență pentru educație și intervenție imediată pentru copiii și școlile din mediul rural să trimită un SMS cu textul Speranţă, la 8864”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Cercetarea a fost derulată telefonic în perioada 10 mai – 27 iunie 2020 și a vizat colectarea de informații din cele 6 județe (Cluj, Dolj, Ialomița, Vaslui, Iași, Vâlcea - 139 de comune cu 313 sate), în care World Vision România derulează intervenții. 

Comentarii Facebook