Miercuri 20 Noiembrie

Taximetriștii susțin că e legal să circule pe benzile dedicate autobuzelor. Primăria Cluj-Napoca susține că e permisă numai îmbarcarea/debarcarea


Un taximetrist din Cluj-Napoca a întrebat Primăria dacă are voie să folosească benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun. Răspunsul primit arată că e permisă numai îmbarcarea/debarcarea și că se aplică amendă numai dacă sunt perturbate mijloacele de transport. ”Totodată, atragem atenția că circulația voluntară a vehiculelor pe banda rezervată transportului în comun urmată de perturbarea circulației acestora constituie contravenție”, precizează Primăria.

Acest citat a deschis cutia Pandorei, iar taximetriștii au speculat, pe bună dreptate, că dacă circulă și nu perturbă autobuzele de troleibuzele, așa cum o fac și bicicliștii, atunci pot circula și nu riscă amendă.

Redăm mai jos răspunsul Primăriei și interpretarea taximetriștilor:

Primăria municipiului Cluj-Napoca

Biroul Mass-media

Nr. 597922/101/11.12.2019

Răspuns

Către, domnul Roman Cătălin

Prin prezenta, în răspuns la solicitarea dumneavoastră nr. 597922/2019 vă comunicăm

informațiile furnizate de către Direcţia ordine publică şi trafic rutier, Serviciul control trafic rutier:

Conform legislației în vigoare nu se consideră oprire imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea/debarcarea unor persoane, dacă prin această manevră nu a fost perturbată circulația pe drumul public respectiv.

Așadar, în aceste condiții, conducătorul oricărui autovehicul îi este permisă imobilizarea

vehiculului, chiar și pe banda rezervată transportului în comun, atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea/debarcarea unor persoane, fără să perturbe circulația pe banda respectivă.

Concret, este interzisă circulația autovehiculelor pe banda rezervată transportului în comun, însă pătrunderea, imobilizarea voluntară a taximetrelor pe această bandă doar pentru a îmbarca sau debarca clienți, fără perturbarea circulației pentru transportul în comun, și înscrierea în trafic pe banda inițială nu poate fi considerată circulație pe banda rezervată. Reglementarea circulației majore din municipiul intră în competența Comisiei de circulație.

Astfel, toate Hotărârile Comisiei de circulație prin care s-au aprobat benzile dedicate pentru transportul în comun precizează faptul că pe acestea se permite doar accesul ,,BUS” și al bicicletelor. Totodată, atragem atenția că circulația voluntară a vehiculelor pe banda rezervată transportului în comun urmată de perturbarea circulației acestora constituie contravenție, și se sancționează conform ART. 108/1/A/5 din OUG 195/2002, rep., pentru nerespectarea semnificației indicatoarelor și marcajelor rutiere pentru ”Acces interzis”, cu excepția ,,BUS” și biciclete.

Cu stimă,

Iulia Perșa

Biroul Mass-media”.

INTERPRETARE/CONCLUZIE făcută de taximetriști:

Totodată, atragem atenția că circulația voluntară a vehiculelor pe banda rezervată transportului în comun urmată de perturbarea circulației acestora constituie contravenție”

Rezulta ca atata timp cat circulatia nu este perturbata,fapta nu constituie contraventie.

 Mai mult, textul arătat de către primăria, este identic cu textul legii 38/2003, care este o lege speciala:

Text primărie “Totodată, atragem atenția că circulația voluntară a vehiculelor pe banda rezervată transportului în comun urmată de perturbarea circulației acestora constituie contravenție”

Text lege 38/2003 art. 20 alin. (5) “Taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora.” 

Așa cum am arătat în cererea formulată către primărie, legea 38/2003 este o lege specială, iar efectele unei legi speciale nu pot fi diminuate sau distorsionate de către nici un alt act normativ (HCL, regulament, hotarare, etc).

În cerere am solicitat următoarele:

Avand in vedere cele arătate mai sus, va solicit respectuos:

Sa-mi indicati în baza carui temei legal, si de catre care autoritate/institutie publica poate fi sanctionat contraventional taximetristul care circula pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun. Mai precis, sa-mi indicati HCL-ul sau orice act normativ ori hotărâre emisă cu privire la circulatia taxiurilor pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun.

Să-mi comunicati pe e-mail o copie a hotărârii prin care se interzice circulatia taxiurilor pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, în cazul în care exista o hotărâre în acest sens.

NU mi s-a comunicat nici o hotarare locală, rezultand așadar ca nu exista o astfel de hotarare locală (HCL) prin care se interzice accesul taxiurilor pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun.

Chiar dacă mi s-ar fi comunicat o astfel de hotarare locală, as fi ataca-o in instanta.

Art. 108/1/A/5 din OUG 195/2002 specificat de catre primarie in raspunsul primit,  nu face referire la taxiuri, deoarece taxiurile pot circula conform art. 20 alin. (5) din Legea 38/2003 pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora.

Poate unii colegi se întreabă cum se procedeaza la momentul cand circula pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun.

Avand in vedere ca pe aceste piste circula și bicicliști, iar biciclistii respecta semafoarele ptr. BUS, rezulta ca și taxiurile vor respecta semafoarele ptr. BUS.

Un biciclist care așteaptă la semafor, va pleca la culoarea verde a semaforului ptr. BUS, în caz contrar ar bloca  autobuzul/troleibuzul.

La fel va proceda și taxiul, va pleca la culoarea verde a semaforului ptr. BUS ptr. a nu bloca autobuzul/troleibuzul.

Mai simplu și mai logic de atat, nu exista.

Poate unii colegi se vor întreba de ce exista doar marcaj cu BUS pe unele benzi și nu exista marcaj cu TAXI.

In legislatia rutiera disponibila la adresa http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/41006 nu se specifica faptul ca pe benzile dedicate transportului in comun trebuie sa existe marcaje de tip TAXI.

De altfel, nici pe str. Barițiu nu exista marcaj sau indicator TRAMVAI. 

Pe strada. Barițiu exista doar un indicator pe care scrie BUS, și cu toate acestea, pe banda respectivă circula si tramvaiul.

În legislatia rutiera, marcajul/indicatorul BUS se adresează tuturor vehiculelor din categoria transportului în comun, indiferent ca este vorba de autobuz, troleibuz, tramvai, duba/van ptr. școlari și taxi. Toate aceste vehicule vor respecta indicatorul/marcajul BUS. 

În plus, pe pista dedicată transportului în comun, pot circula și autovehiculele cu circulatie prioritara.

Conform HG 1391 din 2006 (regulamentul de aplicare al OUG 195/2002) art.104 “Vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora, dacă o astfel de bandă există şi este semnalizată ca atare. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă.”

A văzut cineva sa fie sanctionat un conducător al unui astfel de vehicul aparținând poliției sau ambulanței? Nu, deoarece legea speciala permite circulația acestor vehicule, așa cum  legea specială 38/2003 permite circulatia taxiurilor pe aceste benzi.

 

Text din răspunsul primăriei “Reglementarea circulației majore din municipiul intră în competența Comisiei de circulație. Astfel, toate Hotărârile Comisiei de circulație prin care s-au aprobat benzile dedicate pentru transportul în comun precizează faptul că pe acestea se permite doar accesul ,,BUS” și al bicicletelor.”

Fals. Orice hotarare trebuie emisă conform legii, și să fie în deplina concordanță cu legea.       

Mai mult, orice hotarare trebuie să aibă un număr, așa cum legile au număr (Legea 38, Legea 544, Legea 24, etc), așa cum hotararile de consiliu local au număr (HCL 100, HCL 200, etc). Din moment ce nu s-a comunicat numărul hotărârii deși am solicitat expres acest lucru “Să-mi comunicati pe e-mail o copie a hotărârii prin care se interzice circulatia taxiurilor pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, în cazul în care exista o hotarare în acest sens”, rezultă ca nu exista  nici o hotărâre în acest sens, și anume, nici o hotarare prin care se interzice circulatia taxiurilor pe benzile de transport în comun.

E adevărat ca “Reglementarea circulației majore din municipiul intră în competența Comisiei de circulație”, dar numai atata timp cat se respecta legea generala si legea speciala. De exemplu, o Comisie de circulatie nu poate hotărî ca în acest oraș se trece pe culoarea roșie și se oprește la culoarea verde. O Comisie de circulatie poate hotara doar respectand legea generala si legea speciala. Așadar, atâta timp cât legea specială, în cazul de față Legea 38/2003 stabilește ca taxiurile pot circula pe pistele special amenajate ale mijloacelor de transport în comun, Comisia de circulație nu poate interzice acest lucru, ba mai mult, și dacă ar interzice acest  lucru, ar trebui sa existe un HCL care ar fi atacat in instanta.

Va rog sa remarcati compunerea și structura textului din cererea formulată, text direct pe lege și cu argumente  imbatabile, și textul formulat de către primărie.

Atata timp cat am formulat un text în baza legii, un text bine structurat, mă așteptam ca primăria să dea dovada de profesionalism și sa-mi raspunda în același fel.

Deși în cerere am arătat clar cu articole de lege ca nici un  consiliu local și nicio primărie nu pot emite acte normative care sa vina in contradictie cu legea speciala, în cazul de față Legea 38/2003, Primăria a emis un răspuns formulat în doi peri, fără sa indice nici un HCL, explicând doar ca s-a povestit candva la un moment dat în Comisia de circulație, și ca în acest oraș se merge pe povesti și nu pe lege.

CONFORM LEGISLAȚIEI ÎN VIGOARE, REZULTA CLAR ȘI INDUBITABIL FAPTUL CA TAXIURILE AU DREPTUL SA CIRCULE PE PISTELE DEDICATE MIJLOACELOR DE TRANSPORT AUTO ÎN COMUN.

Acest drept rezulta din:

Legea 38/2003 art. 20 alin. (5) “Taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora.” 

OG 2/2001 art. 2 alin. (5) prevede ca “Hotararile consiliilor locale sau judetene ori, după caz, ale sectoarelor municipiului București, prin care s-au stabilit contravenții cu nesocotirea principiilor prevăzute la alin. (2)-(4), sunt NULE de drept.” - Explicație: Orice hotarare de consiliu care contravine unei legi, este NULĂ.

LEGEA nr. 24 din 27 martie 2000 (**republicată**) privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în art. 81 alin. (2) prevede ca “Reglementările cuprinse în hotărârile consiliilor locale și ale consiliilor judetene, precum si cele cuprinse în ordinele prefectilor sau în dispozițiile primarilor nu pot contraveni Constituției României și reglementărilor din actele normative de nivel superior.” - Explicație: Nici un text dintr-o hotarare locală nu poate sa contravina constituției și altor acte de nivel superior așa cum e Legea 38/2003”.


Comentarii Facebook