Un clujean a călătorit prin Arabia Saudită cu trenul de mare viteză cu 300 km/h. Acum are un „coșmar”: Trenul de „mare viteză” Cluj-Oradea 40 km/h


Un clujean a călătorit cu trenul de mare viteză din Arabia Saudită – 300 km/h. Comparația dureroasă cu Cluj-Oradea: 40 km/h

Un clujean pasionat de călătorii și transport feroviar a avut ocazia să experimenteze ce înseamnă un tren de mare viteză adevărat, călătorind cu Haramain High-Speed Train, care leagă Mecca de Medina prin Jeddah. Cu o viteză de 300 km/h, trenul a parcurs 450 km prin deșert în doar 1 oră și 40 de minute.

M-am dat jos din trenul Mecca-Jeddah-Medina – 300 km/h, satisfăcut de călătoria de 450 km prin Deșertul Arabiei fără cămilă (1 oră și 40 de minute).

După această experiență, comparația cu situația feroviară din România a fost inevitabilă.

tren de mare viteza .png

image.png

Călătorie modernă în deșert vs. Cluj-Oradea, unde timpul stă pe loc

Trenul Haramain oferă condiții moderne și confortabile pentru călători. Biletele se pot achiziționa online, deși sistemul nu este perfect și uneori întâmpini erori la rezervare. Cine cumpără biletele online trebuie să aibă asupra sa un print al tichetului cu cod QR, pentru a evita cozile de la ghișeu.

În tren, pasagerii au de ales între clasa economică și business. Singura diferență notabilă este că la business primești un sandwich gratuit, dar „mâncarea nu este cine știe ce”. Există și o cafenea la vagonul 5 pentru cei care doresc să cumpere gustări, deși prețurile sunt cam piperate.

Călătoria în sine este extrem de confortabilă, trenul fiind curat, bine iluminat și foarte punctual. La viteze de 300 km/h, pasagerii pot resimți uneori senzația de urechi înfundate, motiv pentru care se recomandă utilizarea dopurilor de urechi pentru cei mai sensibili.

În schimb, în România, trenurile sunt departe de această realitate. Clujeanul a subliniat contrastul evident:

De ani de zile încerc să compar măcar cu un tren de mare viteză Cluj-Oradea, dar nu reușesc atâta timp cât merge cu 40 km/h și parcurge în 3,5 ore cei 150 km până la frontiera fostă Schengen.

Asta înseamnă că un tren de mare viteză ar putea face Cluj-Oradea în aproximativ 30 de minute, dar în prezent, durează de șapte ori mai mult.

Alte țări „în curs de dezvoltare” ne-au depășit deja

În timp ce România rămâne la viteze de 40 km/h, alte țări, chiar și cele considerate în curs de dezvoltare, construiesc infrastructuri moderne. De exemplu:

  • Uzbekistan are trenuri care circulă cu 180 km/h, pe ruta Buhara-Samarkand-Tașkent.
  • Indonezia a inaugurat recent un tren de 350 km/h între Jakarta și Bandung, devenind una dintre puținele țări cu trenuri ultra-rapide.

Aceasta este și următoarea destinație a clujeanului, care își dorește să vadă progresul infrastructurii indoneziene:
Mă duc din nou în Indonezia să văd ce face o altă țară în curs de dezvoltare, non-membră, nici UE și nici NATO, ce a intrat în elita țărilor cu trenuri de viteză de peste 300 km/h.

Când va ajunge România în secolul XXI?

Dacă în Arabia Saudită un tren de mare viteză circulă prin deșert la 300 km/h, iar Indonezia construiește infrastructură feroviară modernă într-o zonă afectată de cutremure, tsunamiuri și vulcani activi, ce scuză mai are România pentru lipsa unui tren rapid între Cluj și Oradea?

Deși există promisiuni privind modernizarea transportului feroviar, realitatea rămâne aceeași: trenurile circulă lent, infrastructura este învechită, iar călătoriile durează de 4-5 ori mai mult decât ar trebui.

Până când România va intra în rândul țărilor cu trenuri rapide, clujenii pot doar să viseze la o călătorie între Cluj și Oradea care să dureze mai puțin decât o cafea băută pe peron în așteptarea unui tren întârziat.

Comentarii Facebook