Un clujean a relatat un posibil incident între avioanele de pe Aeroportul Cluj! Romatsa a precizat ce s-a văzut din turnul de control - EXCLUSIV


Aglomerația pe Aeroportul Cluj este una foarte mare, fiind extrem de multe zboruri pe zi. În astfel de situații incidentele pot apărea în orice clipă, iar atenția controlorilor de trafic este pusă mereu la încercare.

Un clujean a observat, în 18 octombrie, un incident ciudat pe Aeroportul Cluj. Un avion venea spre aterizare, în timp ce pe pistă era altul care se pregătea să plece. Pilotul care venea spre Cluj a schimbat brusc direcția pentru a evita un accident catastrofal. Ei bine clujeanul care a observat totul ne-a relatat cazul, iar mai departe am verificat exact ceea ce s-a întâmplat. 

O cunoștință care se deplasa prin Someșeni, pe traiectoria normală a aeronavelor care decolează și aterizează pe aeroportul Avram Iancu mi-a sesizat că a observat un avion care, venind la aterizare, a schimbat brusc direcția și a accelerat maxim pentru - urca în altitudine. De curiozitate, m-am uitat în aplicația de monitorizare FlightRadar24 și am aflat cauza schimbării bruște: avionul Lufthansa care venea din Frankfurt era la câteva sute de metri de a se ciocni cu un avion Wizz, care decola spre Madrid. Cel mai probabil a fost o eroare gravă a controlorilor de trafic aerian, pentru că e absolut interzisă permisiunea de decolare a unui avion în timp ce altul se afla pe coborârea finală”, ne-a semnalat un cititor. Știri de Cluj a solicitat informații mai departe de la Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A., pentru a vedea exact ceea ce s-a întâmplat în 18 octombrie pe Aeroportul Cluj.

IMG_1505.png

Romatsa a confirmat incidentul, explicând că nu a fost unul foarte grav. 

În data de 18.10.2023 s-a înregistrat la R.A. ROMATSA - DSNA Cluj, în conformitate cu prevederile regulamentelor în vigoare, o raportare a controlorilor de trafic aerian de la Aeroportul Internațional ”Avram IANCU” Cluj, referitoare la transmiterea de către aceștia a instrucțiunii de întrerupere a apropierii pentru aeronava Lufthansa, indicativ DLH6YY, ce efectua zborul Frankfurt Cluj (EDDF - LRCL), motivată de decolarea întârziată a aeronavei Wizzair Malta, indicativ WMTOPT, Cluj - Madrid (LRCL-LEMD). 

În urma analizei imediate locale s-a constatat respectarea prevederilor documentului Autorități Aeronautice Civile Române (AACR), "Proceduri de Aeronautică Civilă Serviciile de Trafic Aerian" (PAC-ATS, ediția 3/2022), Cap.7.10.1 Eşalonarea între aeronave la aterizare și între aeronavele care aterizează și aeronavele care pleacă utilizând aceeaşi pistă: 

”...unei aeronave care aterizează nu trebuie să i se permită să survoleze pragul pistei în timpul apropierii finale până când: 

a) aeronava care decolează nu a depășit capătul pistei; sau 

b) aeronava care decolează nu a început un viraj; 

c) toate aeronavele care au aterizat nu au părăsit pista în serviciu”. 

întreruperea apropierii aeronavei Lufthansa (DLH6YY) fiind transmisă de către controlorul de trafic aerian când aceasta se afla la 1.5 NM (2.7 km) de pragul pistei. Totodată aeronava Lufthansa a primit şi instrucțiunea de a proceda către nord, iar aeronava Wizzair Malta (WMTOPT) să îşi continue zborul, după decolare, pe direcția est. 

Evenimentul a fost fără efect asupra siguranței traficului aerian, cauza principală fiind neinformarea în prealabil a controlorului de trafic aerian asupra unei posibile întârzieri în procesul de decolare de către pilotul aeronavei Wizzair Malta (WMTOPT). 

Prevederile ”Reglementare aeronautică civilă română privind raportarea evenimentelor de aviație civilă RACR-REAC”, impun raportarea obligatorie a tuturor evenimentelor de aviație civilă, inclusiv pentru întreruperea apropierii, indiferent dacă aceasta a fost decisă de către pilotul comandant sau controlorul de trafic aerian”, a precizat, pentru Știri de Cluj, Adrian Cojoc, directorul general al Romatsa.

Traficul pe Aeroportul Internațional Cluj este în continuă creștere, fiind nevoie de investiții tot mai accelerate. Deja, în 10 august 2023, s-a ajuns la 2 milioane de pasageri, iar până la finalul anului se va stabili un record în istoria Aeroportului.

Aceste cifre obligă și la investiții. Extinderea pistei bate pasul de loc de 10 - 11 ani, iar, în privința terminalului de plecări, acum se lucrează la o extindere, care în 2 - 3 ani s-a rputea dovedi insuficientă, fiind nevoie de un terminal nou, nu de extinderi. 

Comentarii Facebook