Viitorul orașului Cluj-Napoca, pus în pericol de proiectele imobiliare gigant? Clujean: „Viitorul arată mai prost, cu un oraș și mai înghesuit”


Municipiul Cluj-Napoca s-a dezvoltat într-un ritm accelerat în ultimele două decenii, un ritm cu care nu ține pasul și infrastructura orașului. Proiectul pentru Culoarul de Mobilitate Nord care va conecta Piața Gării și zona IRA din Cluj-Napoca ar fi trebuit parțial să rezolve problema traficului sufocant, activiștii clujeni spun însă că lucrurile stau altfel. Astăzi, dezvoltarea zonei de Nord este deja acaparată de minim 14 proiecte imobiliare gigant.

Așadar, „viitorul arată mai prost ca prezentul, cu un oraș și mai înghesuit și și mai sugrumat în trafic”.

Cetățene, dacă ai crezut că viitorul tău arată bine la Cluj-Napoca și că peste vreo 10 ani așa Culoarul de Mobilitate Nord te va ajuta să ai un "oraș de 15 minute", e mai bine să afli acum că nu. Viitorul tău de fapt arată mai prost ca prezentul, cu un oraș și mai înghesuit și și mai sugrumat în trafic.

Cu toate că CMN e abia în fașa planșei, azi dezvoltarea zonei de Nord e deja acaparată de 14 proiecte imobiliare gigant - înaintate de dezvoltatorii privilegiați ai soartei Clujului, pe aproape 30 hectare numai de-a lungul culoarului.

La Primărie, aceste proiecte sunt aprobate unul câte unul, cu discreție. Doar când pui cap la cap informațiile și vezi imaginea de ansamblu, te iei cu mâinile de cap și îți dai seama că ai pierdut. Din nou. Care "ECO not EGO"? Care" mobilitate urbană"? Care planificare urbană cu "prioritate cetățean", care oraș "trăibil", când PUZ-urile celor aleși trec - după pohta și vrerea acestora, ca prin brânză - prin PUG-ul celor mulți dar degeaba? 

La Cluj-Napoca, singurul lucru care contează cu adevărat e pofta de profit al oligarhilor imobiliari, și care trebuie serviți cu orice preț. Unul câte unul, proiect cu proiect, or else. 

Vă invit să urmăriți harta proiectelor de-a lungul viitorului CMN (cu albastru).

Din faza de planșă, Culoarul de Mobilitate Nord e deja la supraplin de puhoiul de mașini generat de cel puțin cele 14 proiecte listate - malluri, clădiri de birouri, peste 4.000 apartamente amplasate numai de-a lungul axei acestuia, iar tot acest trafic, de musai, o să se refuleze și o sugrume zilnic și străzi precum Horea sau Decebal.

Dacă gândești acum că ok, mersi, măcar ai aflat unde să nu-ți cumperi casă, ai scăpat și gata, află că nu. Presiunea generată de aceste proiecte afectează cât se poate de direct zone precum Gruia, Dâmbul Rotund, Iris, Abator și Mărăști, și nu numai. Deci stai în zonele astea? Treci prin zonele astea? Bonșans.

S-au scăpat lucrurile de sub control la Cluj-Napoca? Nici vorbă, că nici măcar n-a fost. Pentru control ar fi trebuit să existe în primul rând o autoritate care să o exercite. Dar acea autoritatea nu există: de ani și mandate Primăria se face preșuț moluț în fața marilor dezvoltatori. 

Vreți un exemplu? Iată-l. În locul proiectului (2) GEAINV, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, ar fi trebuit să fie o autogară, care împreună cu gara feroviară și stația de transport public să formeze un nod intermodal. Dar acum un an, Primăria a ales pur și simplu să ignore PMUD - iar în locul autogării ne uităm acum la proiectul lui Ciorcilă și Goia, care defilează spre ridicare. Ciuciu autogară. Ciuciu nod intermodal.

Ai avut cumva, cetățene, încredere că Primăria, înarmată cu PMUD, veghează asupra intereselor tale? Serios? Ai vrut mobilitate, cetățene? Serios? Ia de aci un șir de 14 megaproiecte, direct în spinare, cetățene.

Oare există această hartă sintetică măcar în capul cuiva din Primăria Cluj-Napoca? Da sau nu - nici nu știu dacă care răspuns e mai rău.

Dar dacă tot mai apare la ședințele CTATU fără vreo atribuție legală dar cu lozinci în brațe și băgare de samă - și deci ar cam trebui să fie la curent cu această hartă - care este poziția primarului Boc față de proiectele imobiliarea uriașe ce urmează să fie construite în zonă? Încă un piuit că "legea a fost respectată"? Da, cam atât.

Iar între timp, practica care omoară teoria e un laissez faire cinic și gargantuanic. 

Și tu, cetățene? Părerea ta care-i? Fă-ți un favor. Gândește-te”, a transmis activistul clujean Szakats Istvan, cunoscut sub numele de Mathias Rex, liderul grupului Clujul Civic.

perfect.jpeg

Amintim că, zona de nord a Clujului, vizată în ultima perioadă de ample proiecte imobiliare și de reconversie urbană, va dispune de un culoar de mobilitate la standarde europene care, potrivit proiectului asumat de autorități, va împleti infrastructura de transport auto cu transportul în comun și cel nemotorizat.

După realizarea podului, un nou bulevard care traversează orașul pe axa Est-Vest, de la IRA până la Gară, va fi amenajat în proximitatea căii ferate. Culoarul de pe Câmpul Pâinii va avea menirea de a descongestiona traficul din cartierele Mărăști, Iris și Bulgaria. Noul bulevard se va întinde pe o lungime de aproximativ 4 kilometri. Însă, în ce măsură va ajuta acest lucru pentru sporirea mobiității urbane, ținând cont de faptul că numărul proiectelor imobiliare este doar în creștere?

Cetățenii să-și imagineze că pe acest culoar de nord, pornind de la noul pod Răsăritului, care va fi gata anul viitor, până la podul Ira, practic vom avea un nou bulevard cu patru benzi, care va decongestiona tot ceea ce avem astăzi pe această axă est-vest. Acest proiect reprezintă un canal alternativ de mobilitate și va contribui la ceea ce înseamnă dezvoltarea și modernizarea Clujului”, declara primarul Emil Boc în vara anului trecut. 

Proiectele la care a făcut referire activistul clujean:

1. Remarul_„16 februarie”

beneficiar – Călin Mitică

proiectant - ? (nu există info oficial, se zvonește Arhimar) 

denumire proiect: Remarul Business Center (RBC) 

surse (1) (2)

2. nord Nadaș_str. Fabricii de Chibrituri nr. 5-11, str. Maramureșului nr. 36 și nr. 48 – str. Jean Jaures f.n.: 

beneficiar – GEAINV_Horia Ciorcilă, Dorel Goia 

proiectant – ARHIMAR; 661 apartamente; 700 locuri de parcare

denumire: „PUZ de restructurare platforma Tehnofrig – dezvoltare ansamblu rezidențial cu dotări, str. Fabricii de Chibrituri nr. 5-11, str. Maramureșului nr. 36 și nr. 48 – str. Jean Jaures f.n.”

sursă denumire proiect, proiectant, HCL PUZ nr. 404 din 18.06.2020 inclusiv cu planșă reglementări urbanistice (pe care scrie 661 apartamente și 700 locuri de parcare în incintă) (3) 

sursă beneficiar (4)

sursă 661 apartamente - pg. 14 (5) (6) (7)

2b. denumire: „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL CONFORM LEGII NR 350/2001 ACTUALIZATA  - Ansamblu locuinte colective, birouri și servicii, supermagazin, functiuni tertiare, amenajari exterioare, accese și parcaje, imprejmuire și operațiuni cadastrale, Str. Fabricii de Chibrituri, nr. 5-11”

sursă proiect (nr. ap. - atât la Fabricii de Chibrituri cât și la Maramureșului -pg. 14; nr. locuri de parcare auto: 299 - din care 95 locuri pt birouri si 204 pt locuire – pg. 17) 

3. sud Nadăș_strada Fabricii de Chibrituri nr. 5-11

beneficiar – GEAINV_Horia Ciorcilă, Dorel Goia

proiectant – ARCHDESIGN_Victor Mihăilescu

217 apartamente; 204 locuri de parcare pt apartamente;

4. strada Fabricii de Chibrituri nr. 5-11/ I.C.P.I.A.F.: beneficiar – NORD CONFOREST_Așchilean; 

proiectant – BOGART

mobil de birouri, 40 locuri de parcare;

denumire: „Elaborare PUZ conform legii 350/2001 actualizata cu modificarile si completarile ulterioare, str.Fabricii de Chibrituri, nr. 5-11”

surse: (9) (10) 

5. Liberty: beneficiar - S.C. Liberty Technology Park S.A. - Fribourg Capital+ White Star Real Estate

proiectant – ARCHDESIGN_Victor Mihăilescu; 

locuire (250 ap.) + birouri/servicii + grădiniță; total 1068 locuri de parcare;

denumire: P.U.Z. de restructurare urbană – str. Gării nr. 21

extras avizul arhitectului șef nr. 40 din 20.02.2020: 

sursă HCL PUZ nr. 632 din 20.08.2020 (cuprinde anexat inclusiv: planșe – anexele 3 și 4 la HCL 632/2020; pe planșa – anexă 4 fiind trecut un total de 1068 locuri de parcare din care nu pot citi existentul – fie 361 fie 861; avizul arhitectului șef nr. 40 din 20.02.2020 etc.) (11) 

sursă PUZ (12) 

sursă locuire - 250 de apartamente (13) 

- sursă autorizație de construire birouri și grădiniță, dezvoltator White Star Real Estate: (14) 

6. intersecția Oașului – Gării: beneficiar – HEXAGON DISTRICT_Florin Mariș și Raul Ciurtin; 

proiectant – ARHIMAR; 135 apartamente

denumire: „Plan Urbanistic Zonal dezvoltare ansamblu urban, strada Oașului nr. 27” 

sursă (15) (16) 

7. strada Septimiu Mureșan: beneficiar – SDC IMOBILIARE; 

proiectant – CONPROEX CONSTRUCȚII; 

300 apartamente cu 300 locuri de parcare;

sursă date proiect: (30) 

8. Abator – Maurer Panoramic: beneficiar – MAURER; 

proiectant - ? 

sursă: (27) 

9. Abator – Oxygen: beneficiar – MERCURIAL_Raul Godola; 

proiectant – ARHIMAR

sursă: (28)

10. platforma Carbochim: beneficiar – SC CARBOHCIM SA + IULIUS MALL; proiectant – TRANSFORM_Vlad Negru; „număr estimat de cca. 6274 locuri de parcare – parcare supraterană și subterană (preponderent subterană)”

sursă PUZ în consultare publică: 

- certificat urbanism nr. 308/08.02.2022: (17) 

- aviz de oportunitate nr. 282/29.12.2022: (18) 

- partea scrisă: - partea desenată 1 : (19) (20)

- partea desenată 2: (21) 

11. străzile Porțelanului – Tăbăcarilor

beneficiar – SC NEWLINE BUILDING SRL și Asociații

proiectant: Sorin Scripcariu; dotări + spații comerciale + locuințe + creșă; nr. locuri de parcare – total = 240: 202 parcare subterană („garaj”) + 23 locuri parcare exterioară + 15 locuri „parcaj public amenajat în lungul străzii”

denumire: „PUZ CONSTRUIRE ANSAMBLU MIXT, LOCUINȚE și DOTĂRI” strada Porțelanului – strada Tăbăcarilor”

sursă date proiect: (22) 

12. strada Cosașilor: beneficiar – SDC IMOBILIARE + MERLIN CONSTRUCȚII (PUZ 2007); proiectant - ? 

185 apartamente cu 190 locuri de parcare;

sursă: (29) 

13. strada Fabricii de Zahăr: beneficiar – NORD CONFOREST; 

proiectant – ATELIER RVD_Rareș Drăgan

sursă: (23) 

sursă „peste 150 de apartamente”: (24) 

14. SANEX: beneficiar – PRIME KAPITAL + MAS REAL ESTATE; 

proiectant - ? (nu există info oficial privind Planwerk); 

1460 de apartamente

sursă proiectant: (25) 

sursă 1460 de apartamente: (26)

Comentarii Facebook