Vineri 22 Noiembrie

Oradea ne ia fața și introduce tram-trenuri, pentru Zona Metropolitană din Bihor - FOTO


Oradea implementează un proiect pentru mobilitatea locuitorilor din Zona Metropolitana. Zilnic, 30.000 persoane din jurul municipiului vin la munca in Oradea iar pentru a facilita accesul acestora, Ilie Bolojan si Florin Birta au anuntat dezvoltarea transportului integrat metropolitam.

În parteneriat cu Consiliul Județean Bihor și cu comunele învecinate, Primăria Oradea va dezvolta o rețea de tren metropolitan, de tip tram-tren. Caracteristicile duale ale acestui tram-tren metropolitan îi va permite să circule atât pe actualele linii de tramvai din oraș, cât și pe căile ferate destinate trenurilor, din preajma Oradiei. Cu OTL în calitate de operator, se va putea călători din Centrul Oradiei către Zona Metropolitană, și invers, pe direcțiile nord-vest, sud-est, sud și vest.

Comuna Borș și zona industrială a Oradiei vor fi deservite de un traseu de tram-tren, util călătorilor care au nevoie de un transport rapid, modern și ușor de folosit, între locul de muncă și domiciliu. Indiferent că domiciliul călătorului este în Oradea sau face naveta într-o localitate din Zona Metropolitană.

Conectivitatea va fi dezvoltată și în interiorul orașului, printr-o nouă conexiune feroviară pe relația străzilor Corneliu Coposu – Lacul Roșu – Bulevardul Ștefan cel Mare – Gara Centrală CFR. Rețeaua de tram-tren va lega Oradea de Băile Felix & Băile 1 Mai prin cartierul Nufărul, urmând traseul actualei căi ferate dezafectate. În același mod vor fi conectate la Oradea și comunele Sântandrei, Girișu de Criș și Toboliu, traseul intrând în Oradea prin cartierul Ioșia.

Transportul feroviar integrat din zona Oradea va revitaliza inclusiv stațiile CFR Oradea Est – Velența și Oradea Vest – Ioșia. Liniile de tram-tren vor avea suficiente stații pentru ca acest nou mijloc de transport în comun să aibă priză la călători.

Transportul public feroviar va lega orașul și de Aeroport. „Suntem convinși de utilitatea acestei noi conexiuni către sudul orașului, atât din perspectiva nevoii de dezvoltare a Aeroportului, cât și raportat la noile realități urbanistice din zonă. Hotărârile adoptate azi de Consiliul Local Oradea și de Consiliul Județean reprezintă expresia unei administrații hotărâte să lucreze în continuare pentru dezvoltarea zonei Oradea și, implicit, a județului Bihor, folosindu-ne din plin de resurse nerambursabile”, a transmis Florin Birta, primarul Oradei.

Acest proiect urmărește câteva obiective importante. Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare”, a explicat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Tram-train-ul este un mijloc de transport în comun care poate să circule atât pe liniile de tramvai, cât și pe liniile de tren. 13 astfel de vehicule ar urma să fie achiziționate în anii următori, valoarea totală a acestora fiind de aproximativ 110 mil. euro, inclusiv TVA.

”Astfel de vehicule nu mai există astăzi în România, e vorba de un vehicul intermediar între tren și tramvai. Peste 400 de tram-train-uri se găsesc astăzi în Paris, Basel și alte orașe importante din Europa”, a precizat Mircea Mălan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.

Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea au realizat până în prezent 8 studii de fezabilitate care vizează atât linii noi de cale ferată, racorduri între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, cât și achiziția de material rulant (cele 13 tram-train-uri) și alte lucrări conexe: pasaje și pasarele pietonale, peroane etc. Documentațiile au fost adoptate de ambele instituții în ședințele celor două consilii, județean și municipal. 

Comentarii Facebook