Cea mai veche biserică a moților este în satul Lupșa! Povestea ei este fantastică - FOTO
Cea mai veche biserică a moților se află a doi pași de drumul național care leagă orașul Câmpeni de Baia de Arieș, în satul Lupșa. Puțini știu de ea, dar mai puțini îi știu istoria.
Ca să pătrundem în trecutul bisericii de piatră din Lupșa, trebuie să coborâm în timp multe veacuri. Înainte de întemeierea Țării Românești și a Moldovei, aici, în Ardeal, stăpâneau cnejii, nobili liberi, care conduceau mici formațiuni statale. Așa i-a găsit coroana maghiară, când s-a luptat cu ei, întinzându-și suzeranitatea și în „țara de dincolo de păduri”. De lăsat le-a lăsat cnejilor o largă autonomie, în care puteau să se guverneze cum doreau. Le erau însă datori regilor Ungariei cu tributul sângelui, prin participarea, alături de ei, la marile lor campanii militare. Când mergeau la război, își alcătuiau propriul lor corp de oaste, aparte de cel al armatei maghiare.
Erau liberi și neînfricați. Și, ar trebui să adaug, credincioși ortodoxiei lor, căreia i-au ridicat biserici semețe, adevărate fortărețe în care se puteau ruga și, la nevoie, baricada, pentru a rezista unui asalt. În memoria poporului, cei mai cunoscuți sunt cnejii hunedoreni și bisericile lor de piatră. Dar cneji au fost pretutindeni în Ardeal. La Lupșa, în inima Apusenilor, ei au întemeiat o mare familie, puternică și bogată, cu domenii care se întindeau până la Budapesta.
Părintele Ioan Vasii, lupșean din tată în fiu și parohul bisericii din sat, a cercetat arhivele și a găsit că, în toate documentele, ei erau numiți De Lupșa, după așezarea în care și-au avut curtea nobiliară și în care se născuseră. Au fost atât de mândri de satul în care s-au născut și din care a pornit drumul lor prin vremuri încât i-au transformat numele în supranume. De Lupșa a ajuns astfel un blazon al familiei cneziale, pe care au simțit nevoia să îl nemurească, ctitorind chiar la curtea lor biserica despre care scriu aceste rânduri, cel mai vechi locaș din Țara Moților și unul dintre cele mai vechi din toată România.
Cnejii de Lupșa au vrut ca biserica lor să nu fie mai prejos de cele ale nemeșilor maghiari, așa că au ridicat-o din piatră, spre osebire de celelalte românești, care erau construite, în vremurile acelea, din lemn. Săpăturile arheologice mai recente, făcute chiar în sfântul locaș, au aflat în naos două morminte de copilași, de la 1370. Și tot săpăturile au descoperit că, pe locul bisericii de piatră ridicată de cneji, a existat una și mai veche, de lemn, cine știe cât de veche, mărturie a prezenței creștine pe aceste meleaguri.
Dumnezeu le-a purtat de grijă și i-a ocrotit pe cnejii de Lupșa. Stăpânirea lor s-a întins, dimpreună cu averile, în tot Ardealul. Iubitor al hrisoavelor, Părintele Ioan Vasii le-a urmărit drumul prin vremuri în arhivele medievale. ”Eu am fost impresionat cât de vaste erau proprietățile lor, care se aflau nu numai aici, la Lupșa, ci și în Iara, Ocoliș, Cacova Ierii, Munții Băișorii, Băișoara, Trascău, în zona Dejului și chiar și în zona Sălajului. Cel mai important dintre cneji a fost Alexe More de Lupșa, care ajunge chiar să dețină un castel la nord de Budapesta. Să ai o astfel de funcție în acele vremuri, de castelan, lângă Budapesta, era extraordinar”.
Însă prețul plătit de cnejii de Lupșa a fost pe măsură: regatul maghiar nu le-a îngăduit să-și țină nici legea, nici limba. Ca să-și păstreze privilegiile și averile și să urce în ierarhia statului maghiar, cnejii au trebuit să treacă la catolicism și să se maghiarizeze. Dar, deși au trecut la credința apusului, biserica lor a rămas ortodoxă, să le slujească supușilor lor drept scară spre cer. Și nu doar că moții au grijit biserica, dar au și apărat-o cu viața lor.
S-a întâmplat ca, în timpurile uniației, un preot al bisericii să vrea să treacă la greco-catolicism, împreună cu câteva familii din Lupșa. Satul l-a lăsat, cu condiția să își facă o altă biserică, nouă, oriunde ar dori. Dar stăpânirea budapestană, care voia neapărat biserica de piatră a cnejilor, nu a primit dorința lupșenilor și a trimis cătanele care au luat locașul cu sila. În sat s-a pornit atunci o răzmeriță. Țăranii au venit la luptă cu ce au putut – coase și furci, reteveie și bâte, nu doar bărbați în putere, ci și femei și bătrâni. Cătanele i-au prins pe doi bărbați, conducători ai răscoalei, și i-au spânzurat.
Așa și-au păstrat credința lupșenii, iar astăzi, când curtea cnejilor e sub țărână, doar biserica ridicată de ei ne mai amintește de fala și ortodoxia familiei „De Lupșa”. E un fel al lui Dumnezeu de a ne spune că averile se risipesc, dar rugăciunile rămân, dimpreună cu zidirile care le-au ocrotit.
0 Comentarii