Depozitele de sare de sub Cluj pun în pericol metroul! Costurile vor crește exagerat de mult
Forajele efectuate până în acest moment în cadrul proiectului de metrou din Cluj evidențiază prezența unui masiv de sare în extremitatea estică a magistralei, precum și existența depozitelor argiloase, ceea ce impune adoptarea de soluții tehnice deosebite.
Depozitele de sare sunt pe axa Mărăști - IRA - CUG
Zăcământul de sare este extins, iar rezultatele forajelor indică că, după stația Piața Mărăști, aproape toate forajele executate pe aliniamentele estice și sudice ale metroului au identificat, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri, un masiv de sare. Acesta generează riscuri geotehnice asupra structurilor metroului, impunând necesitatea adoptării unor soluții tehnice adecvate pentru eliminarea acestor riscuri, conform concluziilor studiului realizat de firma Geostud. Aria afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând în direcția IRA, Gheorgheni și Sopor, precum și în partea opusă, către CUG.
Pe de altă parte, în cartierul Mănăștur s-a constatat că terenul este compus din "argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase". Apropierea traseului metroului de râul Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a resturilor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Studiul menționează necesitatea demolării a cel puțin 15 imobile existente în această zonă.
Firma Geostud a realizat un total de 42 de foraje, având ca scop identificarea tipului de sol și determinarea celor mai potrivite soluții tehnice pentru construcția metroului.
Forajele au fost repetate și la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 și s-a dat de aceleași probleme. Este sare peste tot din Mărăști și până în Someșeni, pe partea cu fosta zona industrială a Clujului, de la Clujana, la CUG, dar și spre Sopor.
Istoria sării de sub Cluj este cunoscută de demult. De altfel la Someșeni funcționau superbe băi sărate, renumite în toată Europa, iar filonul masiv de sare merge până la Apahida, probabil chiar mai departe.
Construcțiile sau lucrările în zone cu depozite mari de sare reprezintă o mare provocare
Specaliștii în construcții spun că lucrările pe un depozit de sare în subsol pot aduce diverse provocări și probleme, iar acestea depind de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Iată câteva aspecte care pot fi problematic în construcția pe astfel de depozite:
- Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul ca acesta să se dizolve sau să se deplaseze în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului deasupra.
- Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate duce la formarea de goluri subterane, ceea ce, la rândul său, poate duce la prăbușirea sau subminarea structurilor aflate la suprafață.
- Risc de prăbușire: În unele cazuri, depozitele de sare pot avea caracteristici de prăbușire sau de rupere, ceea ce crește riscul de colaps al terenului deasupra lor.
- Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe un astfel de teren necesită o înțelegere aprofundată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este necesară adoptarea de soluții tehnice adecvate pentru a gestiona riscurile asociate.
- Probleme cu solubilitatea: Dacă apa pătrunde în depozitul de sare, acesta poate să se dizolve și să creeze o soluție sâlțâie, ceea ce poate afecta structurile construite.
- Soluțiile pentru a face față acestor provocări pot include tehnici specifice de construcție, monitorizarea constantă a subsolului, impermeabilizarea corespunzătoare
38 Comentarii
Metroul a murit cu mult insinte sa se nască,acuma Boc va zice eu am vrut să fac metrou dar vedeți și voi ca nu se poate,vom face studii de fezabilitate,proiecte,licitații,sifonari de bani publici la alte proiecte,trenuri rapide de suprafață,centuri,malluri , pentru astea mai vreau 2 mandate de primar,Clujul trebuie să moară prin asfixiere…
Ma faceti sa rad aici cati contopisti din opozitie posteaza aici mesaje de durere si de dor , ei vor sa aibe sanse la viitoarele alegeri! Sansele voastresunt egal cu zero. Adica va lasam sa aveti 20% sa nu fim rai, clujenii nu pot fi ametiti de abureli pesedisto-useristo-auristo-sosocaristo.....
Ne-a tot promis " sarea cu marea ".
Sare deja avem. Urmeaza ....
@Tit: urmează piperul
sa faca la 50m adancime, acolo nu e sare....
Wow, sa vezi ce am gasit sub pamant? Niste pamant batatorit si pealocuri cu pietre!!!
Aceasta faza cu studii geo trebuia sa se faca cu ani in urma, nu acum dupa 8 ani de promisiuni, dar asta e ca ne aflam in an electoral si e necesar sa se induca ideea in mintea clujenilor ca se face ceva. Du-te tu si fa nste gauri sa creada prostii ca se lucreaza :))) Pe bune? Oricum cam putine realizări in Cluj, niste trotuare si strazi vopsite cu… Citeste mai departe
ASTA E MAMA NOASTRĂ FEZABILITATEA ȘI SAREA E BUNĂ?
Nu avem cale ferata spre Oradea
Nu ai autostrada spre Oradea
Si poporul viseaza la metrou
Pe timp de pace nu am fācut nimic ( numai hotie , furt si minciuna ) . Acum cā rāzboiul bate la usa se apuca prostimea de METROU
@Popor NECIOPLIT : adepost anti avione
@Popor NECIOPLIT :
@dar ce legatura are una cu alta? cioplitule?: pentru un parlit ca tine e imposibil sa se faca legatura. jet bai babuin cu drept de vot ce esti!
Facem titikar bun e și ăla
sa fim seriosi,oricum metroul nu ar fi fost finalizat niciodata lasandu-ne cu un santier inceput.macar asa au un pretext sa nu il inceapa. "am incercat, nu s-a putut"
Ai dreptate! Ăștia-s fantasmagoniile marca BOC, pentru electorii fraieri care se și văd plimbându-se cu metroul pe sub Cluj! Încet, încet o să se ducă pe râpa sării și blocurile făcute tot mai aiurea în goana după bani!
Studiul GEO nu trebuia făcut înainte de licitație spălătorilor de bani????
Facut prin camerele ori pivnetele la omeni mancat si noi ceva gratis baut bine
.
Poate il lumineaza cineva si pe Bo(c)ul asta ca metroul pe sub Cluj este o mare tampenie !
Au fost găsite pungi de un kilogram de sare iodată gata ambalate .Pentru preț sunați la primăria Cluj cereți cu mincinosul Boc
@Scoate limba din kurul lui Boc: Tu esti incorigibil, bolnav psihic ce esti!
@Teodora: Dacă nu-ți place sarea am brânză de pe pu .lă exact cum îti place
@Scoate limba din kurul lui Boc: Mai spala-te macar o data pe saptamana ca puti a Pata Rat ordinarule!
Se poate face metrou la 2 metri adancime, dirct sub Calea Motilor. Decopertezi drumul cu escavatorul, torni doua ziduri de beton in stanga si dreapta si fundatie, apoi acoperi santul cu beton de pod.
Ce vrajeala ne-a spus Boc cu semnarea contractului de constructie a metroului??? Abia daca se fac acum studiile geotehnice. Ce ne-am incurcat cu acest tunel!
E mult mai ieftin, nu implica sapaturi de adancime ci doar ridicarea unor piloni. Sub acesti piloni pot circula masinile, iar deasupra metroul. Asa se face mai nou, daca noi vrem sa construim cum se construia acum 50 de ani, nu e nicio problema
@N-am inteles de ce nu se face la suprafată, pe piloni. : Si unde ar putea sa o faca pe piloni ca nu avem unde? Eventual, pe malul Somesului sau deasupra lui la vreo 10-15 m, dupa care sa o ia pe strada Bucuresti spre Mărăști
@N-am inteles de ce nu se face la suprafată, pe piloni. : Daca se face pe piloni cum se mai "sifoneaza" bani zi si tu ? :)))))))))
Totul este gandit ca la carte !
@Raul: Am vazut, se poate chiar pe un singur pilon ambele sensuri si nu ocupa decat 5 metri daca cineva credea ca umbreste sau nu se poate pe bulevardele din centru, e chiar posibil iar statiile pot sa fie la inaltime
Au construit metroul londonez pe sub stratul de zeci de metri de mâl al Tamisei. La noi sarea e marea provocare. Buie Moc.
@Misu: Daca mâlul londonez nu era vandabil, aici sarea poate fi comercializata in bulgari, brut si astfel redus costul metroului. Dar ei vor sa pluseze la cost dar si sa vanda sarea la negru
Inca odata se adevereste cum ca pitikul a mintit si minte non stop cum ca se va face metrou :))))))))))))))))
Costurile scad pentru ca prima data se vinde sarea. Daca e sare de himalaya profitul e substantial si poate chiar sa acopere costul metroului.
@ : De unde sare de Himalaya, caci aia din Pakistan se aduce. !!!!!!!
Cum sa se exploateze sare aia din Cluj ??? :)))))))))))))))))))
@Sabau: pus si tu botu la himalaya sare tot sare numa cu aroma de himalaya